EGYPTEN: Amnestyanställda, människorättsaktivister och journalister gripna i Kairo

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 10:13 CET

Amnesty fördömer de omfattande tillslag som egyptiska säkerhetsstyrkor på torsdagen gjorde mot, människorättsförsvarare, aktivister och journalister. Bland de gripna finns två av Amnestys anställda.

De två Amnestymedarbetarna ingick i en grupp på 30 personer som greps när säkerhetsstyrkor gjorde en räd mot Hisham Mubarak Law Center (HMLC) i Kairo på torsdagen. HMLC är en av de främsta människorättsorganisationerna i Egypten. Bland dem som gripits finns också människorättsaktivisten, Ahmed Seif Al Islam och Khaled Ali, chef för de egyptiska centret för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter, (ECESR).

- De egyptiska myndigheterna verkar försöka slå ned folkets protester, som svept över landet, genom att ge sig på dem som rapporterar om det som händer; människorättsaktivister, journalister och andra, säger Amnesty.

- Amnestys anställda måste tillåtas utföra sitt arbete utan att riskera olagliga gripanden och trakasserier. Vi kräver att de omedelbart släpps.

Även en medarbetare från Human Rights Watch greps i samband med räden mot HMCL.
HMCL har representerat personer som gripits under protesterna och ECESR har inrättat en tillfällig vårdstation i en moské i närheten av Tahrirtorget för att behandla skadade demonstranter.

Under torsdagen har även flera journalister attackerats av Mubarakanhängare och andra har gripits av säkerhetsstyrkorna.

Amnesty anser att de bägge Amnestymedarbetarna och alla övriga personer som greps i samband med säkerhetsstyrkornas räd på torsdagen är samvetsfångar och kräver att de omedelbart friges.

Läs Amnestys blixtaktion

Skriv på Amnestys protest