EGYPTEN: Förtrycket mot det Muslimska brödraskapet fortsätter

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 13:32 CEST

Under senare tid har ett stort antal ledande medlemmar från det Muslimska brödraskapet gripits, fängslats och även åtalats för påstådda terroristrelaterade brott. Amnesty uttrycker stor oro för att tillslagen mot organisationens ledare i själva verket handlar om att neka dem deras grundläggande rätt till mötesfrihet och att hålla fredliga protester.

Myndigheternas agerande sammanfaller med rättegången mot 40 medlemmar av det Muslimska brödraskapet, som trots att de är civila har ställts inför en militärdomstol som är ökänd för sina bristfälliga rättegångar. En av de åtalade, Khayrat El Sater, är mycket sjuk och Amnesty uppmanar de
egyptiska myndigheterna att se till att han får nödvändig medicinering och läkarvård.

Två medlemmar av folkförsamlingen, underhuset i det egyptiska parlamentet, Rajab Abu Zeid och Sabri Amer, greps i sina hem den 22 augusti. Deras
parlamentariska immunitet har hävts, med deras medgivande, efter att justitieministern i maj 2007 beslutade att en kriminell förundersökning skulle inledas då de tidigare hade gripits tillsammans med andra medlemmar av det Muslimska brödraskapet. Den 23 augusti släpptes de bägge männen mot borgen men åtal kommer att väckas mot dem enligt terroristlagstiftningen för att de deltog i ett möte i april 2007, som hölls för att förbereda valet till överhuset i parlamentet.

Den 17 augusti greps 18 andra ledande medlemmar, en av dem var Essam al-Aryan som stoppades på Kairos flygplats när han var på väg till en
läkarkongress i Turkiet. Han har tidigare gripits vid flera tillfällen och även avtjänat ett femårigt fängelsestraff och satt fängslad utan rättegång
i åtta månader under 2006. Det finns inga anklagelser om att han ska ha varit inblandad i några våldshandlingar utan skälet har enbart varit hans
medlemsskap i det Muslimska brödraskapet.

Förtrycket mot det Muslimska brödraskapet har en lång historia i Egypten och ett tydligt mönster är att det hårdnar i samband med val. För närvarande tros mer än 500 medlemmar sitta fängslade, många av dem utan vare sig åtal eller rättegång. Även om organisationen officiellt är förbjuden i Egypten anses den vara den största organiserade oppositionsgruppen i landet, och 88 av organisationens medlemmar valdes in i parlamentet som oberoende kandidater år 2005.

Amnesty framför återigen sitt krav att samtliga personer som enbart är fängslade på grund av sina politiska åsikter, som framförts med fredliga medel, släpps, och att man upphör med att ställa civila inför
militärdomstolar. Dessutom måste de lagar som kriminaliserar fredligt användande av rätten till yttrande-, mötes- och föreningsfrihet upphävas.

Elisabeth Löfgren

pressekreterare / press officer