EGYPTEN:Politiska motståndare frihetsberövas

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 08:51 CEST

De över 70 medlemmarna ur organisationen Muslimska brödraskapet som greps i veckan bör omedelbart friges, eller åtalas för ett internationellt erkänt brott, kräver Amnesty av de egyptiska myndigheterna.
Fler än 150 personer har gripits sedan den 9 oktober då organisationens ordförande, Mohamed Badie´, offentliggjorde att gruppen kommer att ställa upp med kandidater i Egyptens parlamentsval den 29 november.

- Det verkar som att de frihetsberövats enbart på grund av sitt samröre med Muslimska brödraskapet. Syftet med gripandena verkar vara att störa organisationens valkampanj och att avskräcka människor från att stödja deras kandidater i de kommande valen, säger Malcolm Smart, chef för Amnestys Mellanöstern- och Nordafrikaavdelning.

Trots att Muslimska brödraskapet varit officiellt bannlyst i Egypten sedan 1954 har organisationen öppet kunnat bedriva sin verksamhet. Rörelsen åtnjuter stort folkligt stöd och betraktas allmänt som huvudmotståndare till Egyptens ledande parti Nationella demokratiska partiet (NDP). Flera av gruppens ledare och medlemmar har ställt upp i tidigare parlamentsval som oberoende kandidater, många gånger med lyckat resultat.

Mer än hälften av de gripna har sedan 9 oktober släppts. Bland de 70 personer som fortfarande är frihetsberövade finns människor som stödjer kandidater ur Muslimska brödraskapet och flera av organisationens regionala ledare. Däribland Mohamed Sweidan, från Baheira, vars häktning förlängdes med 15 dagar den 18 oktober. Gripanden gjordes i 17 egyptiska regioner.

- Om de kommande valen ska bli rättvisa och trovärdiga måste den egyptiska regeringen försäkra att de genomförs så att samma spelregler gäller för alla. Rätten till föreningsfrihet måste gälla alla kandidater och även de personer som stödjer dem, säger Malcom Smart.

Emilie Holmstrand, Amnesty Press och media