Eritrea: Frige Dawit Isaak!

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2019 06:00 CEST

Hösten 2001 tystnade den fria pressen i Eritrea. Mellan den 18 – 23 september stängdes alla oberoende medier ner och hundratals personer greps - bland dem flera journalister och oppositionella. En av dem som greps var den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak.

Den 23 september 2019 har det gått 18 år sedan Dawit Isaak och nio andra journalister fängslades. Ungefär samtidigt greps även högt uppsatta medlemmar av det styrande partiet, den så kallade G15-gruppen, bland dem före detta ministrar, ambassadörer och armégeneraler. Amnesty International kräver att Dawit Isaak, och alla andra samvetsfångar i landet, friges och att Eritrea respekterar de mänskliga rättigheterna.

- Det är obegripligt och helt oacceptabelt att Dawit Isaak fortfarande är fängslad, utan någon rättegång och utan att någon har varit i kontakt med honom. Eritrea måste släppa honom och de övriga samvetsfångarna omedelbart, säger Anna Lindenfors, generalsekreterare Amnesty Sverige.

Det var i maj 2001 som den så kallade G-15-gruppen publicerade ett öppet brev i vilket de bland annat uppmanat till demokratiska reformer och att låta mänskliga rättigheter råda i Eritrea. I augusti samma år anklagades de för att destabilisera landet. G-15-gruppen svarade på detta i ett brev som publicerades i tidningen Setit, vars ena delägare var Dawit Isaak.

Medlemmarna i G15 anklagades för högförräderi och journalisterna för att vara spioner och legosoldater som underjordiskt stött G15-gruppen. Ingen av dem har åtalats för något brott, eller ställts inför rätta, och de har hållits isolerade från omvärlden utan uppgifter om var de befunnit sig.

- Vi har tyvärr inte sett de resultat av fredsavtalet med Etiopien som vi hoppats på när det gäller att stoppa förtrycket i Eritrea, som alltjämt pågår. Vi fortsätter också att uppmana UD att göra allt vad de kan för att ta reda på vad som hänt Dawit Isaak, och förstås verka för att han ska friges omedelbart, säger Anna Lindenfors.

Amnesty har i många år arbetat för att Dawit Isaak och övriga samvetsfångar i landet ska friges och i veckan förnyades det kravet. Amnesty kräver att 28 samvetsfångar som fängslades under 2001 friges omedelbart - 11 politiker och 17 journalister. Ingen av dem har hörts av sedan de greps, och ingen av dem har formellt anklagats för något brott, läs mer här: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2019/09/eritrea-28-prisoners-of-conscience-detained-18-years-ago-must-be-immediately-and-unconditionally-released/

Amnesty i Sverige har också förnyat sin aktion för att Dawit ska friges, aktionen kommer finnas här: https://www.amnesty.se/agerahub/eritrea-frige-dawit-isaak

Gemensamt seminarium med PEN, RUG och Publicistklubben om Dawit Isaak
Den 26 september kl 18 anordnar Amnesty, Publicistklubben, Svenska PEN och Reportrar utan gränser ett gemensamt seminarium på Amnestys Göteborgskontor med titeln “Eritrea ett år efter freden: vad händer med landet och vad händer med Dawit Isaak?”

På plats finns:
Yirgalem Fisseha radiojournalist, poet och fd politisk fånge i Eritrea som gästar Sverige för första gången

Amanuel Ghirmai, nyhetschef på Radio Erena, landets viktigaste nyhetsförmedlare i exil

Aaron Berhane, Dawit Isaaks förre chef och redaktör för förbjudna tidningen Setit

Moderator: Björn Tunbäck, Reportrar utan gränser.

Plats: Amnesty, Haga Östergata 30 (in på gården, till höger, tredje våningen)

På Bokmässan om Dawit Isaak
Under Bokmässan kommer Stödföreningen Free Dawit anordna en stödmanifestation, Sitt med Dawit, varje dag med hjälp av olika personer. Amnesty Sveriges generalsekreterare Anna Lindenfors kommer finnas på plats torsdagen den 26 september kl 11. Montern där detta äger rum är G01:18

Läs mer om Dawit Isaak här:

Amnesty International är en oberoende internationell organisation som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Genom att avslöja kränkningar och skapa uppmärksamhet och opinion sätter vi press på regeringar och makthavare runt om i världen.

Läs mer om vårt globala arbete på www.amnesty.org, där hittar du också alla de nyheter, blixtaktioner och rapporter vi publicerar.