Fackföreningsaktivister frigivna

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2006 23:29 CEST

Av de 500 bussarbetare som greps i slutet av januari har nu de sju sista som suttit fängslade frigivits. De släpptes mot borgen och det är ännu inte klart om de har anklagats för något brott.

Massarresteringarna av arbetare anställda vid Sharekat-e Vahed, det kommunägda bussbolaget för Teheran med förorter, skedde sedan fackföreningen vid företaget hade utlyst en strejk till den 28 januari.
Fackföreningen krävde att fackets ledare Mansour Ossanlu, som greps den 22 december 2005, skulle friges. Dessutom krävde man rätt till kollektivavtal och löneförhöjningar.

Amnesty bedrev en kampanj för bussarbetarnas frigivning eftersom organisationen bedömde dem som samvetsfångar, fängslade enbart på grund av att de utövat aktiviteter som fackföreningsmedlemmar. Inledningsvis släpptes ungefär 50 av arbetarna sedan de under påtryckningar skrivit på
en försäkran att de inte ska delta i framtida strejker eller
protestaktioner. Därefter har arbetarna undan för undan frigivits tills sju fackföreningsaktivister återstod.

Men den 18 mars släppts så även Ebrahim Madadi och Yaghub Salimi, och dagen därpå frigavs Mansour Heyat Gheibi, Ebrahim Norouzi, Gholamreza Mirza'i och Sattar Amini. Afshin Biharami släpptes den 20 mars.

Fackföreningsledaren, Mansour Ossanlu, sitter dock fortfarande fängslad. Amnesty kräver att han friges.

Bakgrund:

Den 24 januari började flygblad spridas med uppmaning att bussarbetarna vid Sharekat-e Vahed skulle gå ut i strejk den 28 januari. Sex medlemmar i fackets verkställande kommitté beordrades att inställa sig den 26 januari vid åklagarämbetet i Teheran. När de vägrade avblåsa strejken greps de och
fördes till Evin-fängelset. Teherans borgmästare Mohammad Bagher Galibaf ska för den officiella nyhetsbyrån IRNA ha förklarat att facket är olagligt och att myndigheterna inte sk lle tillåta att strejken genomfördes.

Följaktligen ingrep myndigheterna och den 27 januari fängslades flera hundra fackföreningsmedlemmar. Även under själva strejkdagen greps hundratals fackföreningsmedlammar. Batonger, tårgas och skott i luften användes av säkerhetsstyrkorna för att tvinga folk att arbeta och även basji, en paramilitär frivilligstyrka, deltog i angreppet mot de strejkande. Ytterligare gripanden gjordes den 29 januari.

Iran har anslutit sig till FN-konventioner som garanterar rätten att bilda fackföreningar och är medlem i ILO, arbetsmarknadsorganet inom FN-systemet, där rätten att strejka finns inskriven.

Lisa Nordenhem, praktikant Amnesty Press och media