INDIEN: Maoister håller poliser gisslan

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 16:49 CEST

Amnesty kräver att den väpnade oppositionsgruppen maoisterna, Indiens förbjudna kommunistparti, omedelbart ska släppa de fyra poliser som hållits gisslan sedan 19 september. Så länge poliserna ur delstaten Chhattisgarhs poliskår är frihetsberövade måste maoisterna även garantera deras säkerhet.

Tre andra poliser: Obedam Tirkey, Nandlal Bhosle och Irpa Krishnan fördes bort samma dag. Deras kroppar återfanns i en skog två dagar senare.

Maoisterna har på handskrivna flygblad krävt att myndigheterna ska avbryta de pågående aktionerna mot gruppen. De kräver även ett stopp på övergrepp riktade mot ursprungsfolket Adivasi och att de som gripits efter anklagelser om samröre med maoisterna släpps. I flygbladen som hittades längs med vägar 25-26 september varnar maoisterna för att poliserna kommer att dödas om inte myndigheterna inom 48 timmar meddelar att kraven uppfylls.

Myndigheterna i Chhattisgarh har inte gått med på maoisternas krav och tidsfristen har nu gått ut. Enligt de senaste rapporterna har myndigheterna försökt att kontakta maoisterna via olika mellanhänder.

Att ta gisslan är förbjudet enligt internationell rätt. Att frihetsberöva någon och att hota att döda eller skada denne om inte myndigheterna går med på gisslantagarnas krav strider mot grundläggande principer om mänsklighet, såsom de formuleras i Genève-konventionerna om humanitär rätt.

Sammandrabbningar mellan det förbjudna kommunistpartiet och säkerhetsstyrkorna har pågått under en längre tid. Sedan juli i år har de intensifierats i flera indiska delstater efter att indiska säkerhetsstyrkor dödat Azad alias Cherukuri Rajkumar, talesperson för maoisterna, och frilansjournalisten Hemchandra Pandey, i vad som misstänks vara en utomrättslig avrättning. De var tillsammans på väg till Andhra Pradesh för att inleda fredssamtal.

Detta är andra gången som en liknande incident inträffar under september månad. Maoisterna frigav fjärde september tre poliser som hållits gisslan i delstaten Bihar. Lucas Tete, en fjärde polis som hade också förts bort, återfanns död dagen innan.

Civila hamnar ofta i skottlinjen mellan säkerhetsstyrkorna och maoisterna och blir utsatta för kidnappningar, mord och andra människorättskränkningar.