INDONESIEN Hembiträden utan arbetsrättsligt skydd

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 11:01 CET

Många kvinnor och flickor som arbetar som hembiträden i Indonesien utnyttjas och utsätts för övergrepp. Indonesien bör därför anta en lag som skyddar personer anställda i hem säger Amnesty idag.

Idag skyddas inte hembiträden av samma arbetsmiljölagar som andra yrken åtnjuter i Indonesien.

- När indonesier firar nationella hembiträdesdagen den 15 februari står 2,6 miljoner hembiträden utan skydd av lagen, säger Sam Zarifi, chef för Amnestys Asienavdelning. Den nuvarande lagen är diskriminerande och innehåller inga begränsningar för arbetstid eller regler för vila och semester för hembiträden.

Trots att det indonesiska parlamentet ska ha prioriterat frågan för ett år sedan har lagförslaget fortfarande inte godkänts. Resultatet är att många kvinnliga hembiträden lever och arbetar i förhållanden där de riskerar att utnyttjas ekonomiskt, psykiskt, fysiskt och att utsättas för sexuella övergrepp.

- Fördröjningen med att anta lagen går stick i stäv mot Indonesiens arbete för att förbättra situationen för indonesiska gästarbetare i andra länder. Amnesty uppmuntrar detta arbete men anser att det är dubbelmoral med tanken på bristerna på det egna landet, säger Sam Zafiri.

Att hembiträden saknar lagligt skydd påverkar också deras sexuella och reproduktiva rättigheter. I en rapport Amnesty släppte förra året, Left without a choice: Barriers to Reproductive Health in Indonesia (http://www.amnesty.org/en/library/info/ASA21/013/2010/en) konstateras att kvinnor som blir gravida omedelbart kan få sparken utan någon kompensation och gravida kvinnor kan tvingas arbeta under förhållanden som är skadliga för dem och deras ofödda barn.

Att försäkra lagligt skydd för kvinnliga hembiträden skulle stärka indonesiska myndigheters arbete att förbättra jämställdhet mellan könen och minska mödradödligheten som är en del av ansträngningen att nå FN:s milleniemål.

Amnesty stöder den indonesiska organisationen för hembiträden, Jala-PRT, som länge har fört en kampanj för hembiträdens rättigheter. Jala-PRT kommer tillsammans med liknande rörelser att organisera en serie event för att fira nationella hembiträdesdagen.

Bakgrund
Lagförslaget togs upp i Indonesiens parlament i april 2010 efter många års nationella och internationella kampanjer.

Konflikter mellan de olika partierna i parlamentet ledde dock till att man i juni sköt upp diskussionen tills vidare.

I november 2010 besökte Amnestys generalsekreterare Salil Shetty Indonesien och i ett möte med ministrar och andra nyckelpersoner framförde han behovet av skydd för hembiträden.

Yvette Lindholm, Amnesty Press och media

Elisabeth Löfgren