Indonesien: Lyckat presidentval skymmer kaos i Aceh

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2004 14:22 CEST

Medan resten av Indonesien firar det lyckade presidentvalet, fortsätter kaoset i landets västra provins. Politiska mord, tortyr och väpnade räder mot hus och byar förstör livet för de boende i Aceh och tvingar hundratals att fly.
- Så gott som ingen aspekt av livet i provinsen har skonats från grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Dock hålls övergreppen väl dolda för omvärlden, kommenterar Amnestys Asienchef, Ingrid Massage, situationen med anledning av en ny amnestyrapport om Aceh.

En bonde berättar i rapporten om sin 25-årige bror som i april sköts till döds av soldater medan han klippte gräs till sina kor. En annan man såg en 16-årig pojke, som arbetade på ett risfält, bli skjuten i fotleden av en förbipasserande soldat.
- Unga män löper större risk för att utsättas för våld eftersom de misstänks för att vara medlemmar i Rörelsen för ett fritt Aceh (GAM). Vi har fått uppgifter om att män, kvinnor och barn har tvingats delta i militära operationer som spanare eller mänskliga sköldar. Kvinnor och unga flickor har utsatts för våldtäkter och andra sexualövergrepp, säger Massage.

Amnesty kräver att den nya presidenten officiellt fördömer kränkningar av de mänskliga rättigheterna och omedelbart tillsätter en oberoende expertgrupp med uppgift att noggrannt undersöka övergreppen i Aceh. Amnesty uppmanar vidare regeringar att öka pressen på Indonesien att tillåta människorättsexperter att granska förhållandena i provinsen, att låta biståndsorganisationer få hjälpa de drabbade samt att ställa förövare inför rätta.

Författad av: Nadja Odobasic, praktikant Amnesty Press och media.
Helena Norman.

Elisabeth Löfgren