IRAN: Avrättningarna är chockerande

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 09:02 CET

På torsdagen avrättades två personer som dömts till döden efter oroligheterna i samband med presidentvalet i juni förra året i Iran. Det var de första kända avrättningar med koppling till protesterna efter valet. De bägge männen, Mohammad Reza Ali-Zamani och Arash Rahmanipour, dömdes till döden för "fiendskap med Gud".

- Dessa chockerande avrättningar visar att de iranska myndigheterna inte har några spärrar när det gäller att tysta de fredliga protesterna som har pågått sedan valet. Rättssystemet används som ett verktyg att förtrycka folket och de iranska myndigheterna skickar en varning till alla dem som vill deltaga i fredliga protester mot regeringen, vad som kan hända om de går ut på gatorna, säger Hassiba Sahraoui, biträdande chef för Amnestys Mellanösternavdelning.

Teherans revolutionsdomstol dömde Mohammad Reza Ali-Zamani och Arash Rahmanipour, till döden i oktober förra året. De ansågs skyldiga till "fiendskap mot Gud, "propaganda mot systemet", "förolämpning av det heliga" och "sammankomst och konspiration med syfte att skada nationens säkerhet".

Enligt iranska myndigheter har ytterligare minst nio personer dömts till döden för brott relaterade till valprotesterna, samtliga har dömts i liknande skenrättegångar. Amnesty befarar att det som nu skett bara är början på en avrättningsvåg av alla dem som dömts på samma vaga grunder.
Mohammad Reza Ali-Zamani dömdes också för att olagligt ha besökt Irak där han påstods ha haft möten med amerikansk militär. Enligt uppgift från Arash Rahmanipours advokat hade hans klient inte alls deltagit i valprotesterna, han tvingades "erkänna" i en skenrättegång efter att hans familjemedlemmar utsatts för hot.

Den 11 februari är det årsdagen av den islamiska revolutionen och då förväntas ytterligare demonstrationer mot regeringen. Enligt iranska myndigheter har 40 personer dödats under demonstrationer sedan valet. Amnesty bedömer att den verkliga siffrran är betydligt högre. Mer än 5 000 personer har gripits, många har torterats och misshandlats. Ett stort antal har dömts till fängelse, vissa även till spöstraff, efter bristfälliga rättegångar.

Elisabeth Löfgren
pressekreterare