IRAN :Människorättsadvokater får betala med sin frihet

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 13:08 CEST

Amnesty International, tillsammans med nobelfredspristagaren, Shirin Ebadi, samt en rad organisationer kräver i gemensamt uttalande att Iran genast friger människorättsadvokaten Nasrin Sotoudeh.

Organisationerna som gått samman är Human Rights Watch, Internationella kampanjorganisationen för mänskliga rättigheter i Iran, den Internationella juristkommissionen (ICJ), Internationella federationen för mänskliga rättigheter (FIDH), Iranska förbundet för försvaret av mänskliga rättigheter (LDDHI), The Union Internationale des Avocats och Världsorganisationen mot tortyr (OMCT).

Kravet är att Nasrin Sotoudeh omedelbart friges eftersom hon hålls fången, utan rättegång enbart på grund av sitt arbete som försvarsadvokat. I uppropet varnar man att detta är ett sätt att förhindra iranier, särskilt de som är kritiska mot iranska myndigheter, att få tillgång till en kompetent och rättvis juridisk representation.

Nasrin Sotoudeh har haft många uppmärksammade fall där hon företrätt politiska aktivister och människor som arbetar med mänskliga rättigheter, bland andra journalisten Isa Saharkhiz och Hesmatollah Tabarzadi, ledare för det nu förbjudna partiet Den demokratiska fronten i Iran. Hon har även representerat Shirin Ebadi och flera minderåriga personer som dömts till dödsstraff.

Nasrin Sotoudeh hålls sedan 4 september fängslad i Evinfängelset i Teheran. Under den här tiden har hon endast tillåtits att ringa tre samtal - varav två hem och ett till sin advokat. Hon har inte tillåtits besök av sin familj eller advokat.

Den exakta orsaken till hennes gripande är fortfarande oklar men i domstolskallelsen, som skickats till henne, anklagas hon för "propaganda mot systemet" och "möten och konspiration i syfte att skada statens säkerhet". Den islamiska strafflagen i Iran innefattar flera punkter som hänvisar till "Nationens säkerhet" och som kriminaliserar fredligt utövande av yttrande-, förenings- och mötesfrihet.

Nasrin Sotoudeh har tidigare under hot uppmanats att sluta representera Shirin Ebadi i rätten.

De senaste månaderna har förföljelsen av försvarsadvokater ökat i Iran. Mohammad Oliyaeifard är advokat och styrelseledamot i en organisation för mänskliga rättigheter och han har nu dömts till ett års fängelse för ha uttalat sig i internationella medier om avrättningen av en minderårig som han företrädde.

Andra metoder att hindra advokater att utföra sitt arbete kan till exempel vara obefogade skatteutredningar där myndigheterna fryser bankkonton och andra finansiella tillgångar. Iranska myndigheterna har även i åratal försökt att begränsa det iranska advokatsamfundets oberoende genom att blockera kandidater från att ställa upp i val till ledande positioner.

Shirin Ebadi och flera andra människorättsadvokater lever nu exil.
-  Jag som har försvarat många samvetsfångar riskerar att
mitt arbete för mänskliga rättigheter utsätts för oacceptabla begränsningar om jag återvänder till Iran. Eller så skulle jag gripas. Nu är min advokat - som också representerar andra aktivister - häktad och advokaten som försvarar henne riskerar att gripas. Var är rättvisan om din advokat grips för att ha försvarat dig? säger Shirin Ebadi.
Organisationerna bakom uppropet menar att myndigheterna i Iran underminerar det redan skadade rättssystemet genom att låta advokater betala med sin frihet för att de gör sitt jobb. Med ett antal advokater bakom galler och andra under hot lämnas de åtalade försvarslösa i händerna på myndigheterna.

Eva Wikdahl

Amnesty Press och media