IRAN Stoppa avrättningar av politiska fångar

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 16:39 CET

Minst 17 kurder, som är dömda för "politiska" brott, hotas av avrättning i Iran. Samtliga har dömts i bristfälliga rättegångar efter anklagelser om moharebeh (fiendskap mot Gud) och för medlemsskap i förbjudna kurdiska organisationer och partier, bland annat det kurdiska partiet, PJAK.

Flera av fångarna har torterats i fängelset och nekats ha kontakt med sina advokater. Amnesty befarar att avrättningarna kan verkställas inom den närmaste tiden, särskilt i ljuset av att en kurdisk man, Fasih Yasmini, avrättades den 6 januari i år för liknande brott.

En av de dödsdömda männen är 62-årige Ali Saremi. Han dömdes till döden för moharebeh och för att vara medlem i PMOI, Folkets Mujaheddin, en iransk oppositionsgrupp som har sin bas i Irak. Ali Sarem har en son som är medlem i PMOI och fadern har besökt sonen i PMOI:s läger, Camp Ashraf, i Irak.

Ali Saremi greps i september 2007 i samband med att han höll ett tal i Teheran för att hedra dödsoffren från fängelsemassakern 1988. Han har suttit fängslad sedan dess, merparten av tiden i det ökända Evinfängelset i Teheran. Rättegången mot Ali Saremi avslutades i revolutionsdomstolen den 16 november förra året och den 29 december dömdes han till döden. Två dagar efter att säkerhetsstyrkorna hade slagit ned demonstrationer i Ashoura, den 27 december. Iranska myndigheter anklagar bland andra PMOI för att ligga bakom demonstrationerna. Ali Saremi har tillbringat 23 år av sitt liv i fängelse för sitt politiska engagemang, både före och efter den iranska islamiska revolutionen.

Amnesty har fördömt den senaste tidens avrättningar och kräver att avrättningarna av de 17 kurderna stoppas.

Bakgrund

Sedan det ifrågasatta presidentvalet i Iran i juni förra året har antalet avrättningar ökat i Iran och myndigheterna har hotat demonstranterna med åtal om moharebeh för att stoppa deras protestaktioner.

Lista över de 17 dödsdömda kurderna i Iran:
1. Zeynab Jalalian [kvinna]
2. Habibollah Latifi