IRAN Studentaktivist bortförd och "försvunnen"

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 17:01 CET

Studentaktivisten Iman Sedighi greps i Babol den 20 februari i samband med demonstrationer runt om i landet. Han har inte setts till sedan dess. Sedighi är medlem i ett oppositionsparti och har tidigare suttit fem månader i fängelse för att ha deltagit i demonstrationerna efter valet 2009.

Sedighi dömdes då för att ha handlat "i strid mot nationens säkerhet". Han stängdes också av ett år från sin universitetsutbildning.

Enligt rapporter var flera pansarfordon stationerade utanför universitetet i Babol den 20 februari. När supportrar till olika oppositionspartier gick ut på gatorna för att protestera möttes de av soldater och civilklädda säkerhetsstyrkor som använde tårgas för att skingra demonstranterna.

Amnesty har inlett en kampanj med krav på att Iman Sedighi inte utsätts för tortyr, att han tillåts ha kontakt med sin familj och får en advokat. Vidare kräver Amnesty att alla som hålls fängslade enbart för att ha deltagit demonstrationerna ska släppas omedelbart och ovillkorligt. Myndigheter måste också försäkra att säkerhetsstyrkorna inte använder övervåld. Amnesty kräver också en fullständig, opartisk och oberoende utredning av de dödsfall som inträffade under demonstrationerna.

Bakgrundsinformation
Den femte februari ansökte de två oppositionsledarna, Mehdi Karruobi och Mir Hossein Moussavi, om tillstånd att hålla en stödmanifestation för de demonstrerande massorna i Egypten och Tunisien. Trots att Irans officiella hållning var att stödja folket i Egypten och Tunisien godkände man inte manifestationen utan anordnade istället en egen manifestation den 11 februari. Innan dess sattes Mehdi Karruobi och Mir Hossein Moussavi i husarrest och många politiska aktivister och journalister greps för att förhindra dem att delta i demonstrationerna.

Den 14 februari hölls trots allt demonstrationer i landet. Två personer uppges ha skjutits ihjäl av iranska säkerhetsstryrkor. Iran har istället lagt skulden på PMOI, Folkets Mujaheddin, en otillåten oppositionsgrupp.

Den 15 februari skrev 220 medlemmar av parlamentet under ett upprop som kräver att Mehdi Karruobi och Mir Hossein Moussavi ska ställas inför rätta och dömas till döden.

Myndigheterna har kraftigt begränsat yttrandefriheten i landet och utöver detta blockerat telefon- och Internetkommunikation.

Den 20 februari deltog hundratals människor i en sorgemanifestation av de två personer som dog den 14 februari. En person uppges ha dött under denna manifestation och ett okänt antal deltagare greps.

Yvette Lindholm, Amnesty Press och media