ISRAEL OCH DE OCKUPERADE OMRÅDENA

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 08:46 CET

Amnesty på plats i Beit Hanoun där minst 18 människor dödades idag

Attacken tidigt på onsdagsmorgonen i den palestinska staden Beit Hanoun, då minst 18 civila dödades, var ett illdåd, säger Amnesty som har skickat ett undersökningsteam till platsen. Amnesty kräver en omedelbar opartisk utredning och att de ansvariga ställs till svars. Tidigare israeliska utredningar, som den som gjordes efter att en palestinsk familj dödades av en israeliska granatattack på stranden i juni år, har varit mycket bristfälliga och inte alls motsvarat internationella krav på opartiskhet och grundlighet.

De israeliska granatattackerna på onsdagen var riktade mot hus där människor låg och sov. Åtta barn dödades och enligt vittnen, som Amnestydelegationen talade med vid besöket i Beit Hanoun strax efter attacken, dödades 15 personer i den första attacken och ytterligare minst tre dödades vid den andra attacken när de försökte ta hand om de döda och sårade.

- Denna fruktansvärda attack följer på den nya våg av dödliga attacker som Israel har genomfört mot palestinier under sin senaste militära operation i Gazaremsan sedan den 2 november, säger Malcolm Smart, chef för Amnestys Mellanösternprogram.
- Israels agerande under hela denna operation har präglats av inget mindre än ett totalt förakt för civila palestiniers liv, innan tragedin den här morgonen hade 20 personer redan dödats.

Mellan den 2 november, då Israel inledde "Operation Höstmoln" och den 7 november då den israeliska armén hade avslutat sin veckolånga offensiv mot Beit Hanoun har cirka 60 palestiner dödats, bland dem två ambulansförare. Attacken i morse kom efter att militären hade lämnat staden.

När den israeliska belägringen av Beit Hanoun inleddes den 2 november sa en hög militär, överstelöjtnant Yarom, att trupperna hade blivit instruerade att undvika att civila skadades. Efter fyra dagars belägring, då antalet sårade och dödade civila palestinier stadigt ökade, sa Israels premiärminister, Ehud Olmert att: "de palestinier som har sårats har till största delen varit beväpnade, men vi beklagar att de använder sig av oskyldiga människor som levande sköldar vilket har resulterat i att även civila som inte har varit inblandade i striderna har sårats".

Den information som Amnestydelegation har tagit del av på plats, motsäger dock detta. Enligt dessa uppgifter har mer än hälften av dem som dödats varit obeväpnade civila som inte varit inblandade i striderna och detsamma gäller de personer som har sårats.

Läs hela Amnestys uttalande: http://news.amnesty.org/index/ENGMDE150872006