KINA: Amnesty kräver frigivning av Liu Xiaobo

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 11:05 CET

På torsdagen fastställde en överdomstol i Peking domen på elva års fängelse mot människorättsaktivisten Liu Xiaobo, välkänd forskare och förespråkare av politiska och juridiska reformer i Kina. Han greps i sitt hem den 8 december 2008. Den 25 december förra året dömdes han till elva års fängelse "för omstörtande verksamhet" .

- I och med att domstolen fastställer domen förlorar de en möjlighet att rätta till sina misstag. Den hårda domen mot Liu Xiaobos är en stark påminnelse till kineser och omvärlden att det fortfarande inte finns yttrandefrihet eller oberoende rättssystem i Kina, säger Roseann Rife, biträdandechef för Amnestys Asienavdelning.

Flera aktivister i Peking började övervakas natten eller morgonen innan för att inte kunna närvara när domstolen fällde sitt utslag. Liu Xiaobos fru tilläts dock närvara i rättssalen.

- Fallet är det tredje domen under en vecka och visar på myndigheternas hårdare förtryck mot förkämpar för mänskliga rättigheter. Budskapet är tydligt: om du kritiserar systemet utanför de gränser  myndigheterna satt, eller om du försöker organisera det civila samhället - kommer du att stoppas, menar Roseann Rife.

De två andra männen som dömts denna vecka är människorättsaktivisterna Huang Qi och Tan Zuoren. Huang Qi fick den 8 februari sin överklagan av sin dom på tre års fängelse avslagen. Dagen efter dömdes Tan Zuoren till fem års fängelse.

Liu Xiaobo är även medförfattare till Charta 08, ett förslag om politiska och juridiska reformer i Kina. Liu Xiaobo greps i sitt hem endast två dagar innan Charta 08 skulle offentliggöras. Flera medarbetare till Charta 08 har blivit förhörda och utsatta för trakasserier av kinesiska myndigheter. Trots detta vill de ta på sig ansvaret tillsammans med Liu Xiaobo. Flera äldre medlemmar från kommunistpartiet har ifrågasatt grunderna för gripandet av Liu Xiaobo. Liu Xiaobo är den ende som åtalats.

Stina Thomsson
Amnesty Press och media