KINAAmnesty välkomnar beskedet att Google inte längre vill gå med på att medverka till censur i Kina.

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 17:01 CET

Under flera år har Kina utnyttjat internationella IT-och telekomföretag som Google, Microsoft och Yahoo för att begränsa kommunikation och censurera det kinesiska folkets tillgång till fri information på internet.

Amnesty har gång på gång kritiserat Google och de andra företagen och krävt att de ska sluta samarbeta med de kinesiska myndigheterna, och i stället respektera internetanvändarnas rätt till ytttrandefrihet och rätt att söka information på nätet.

- Efter år av kritik och påtryckningar verkar Google nu ha insett att man genom att ställa upp på de kinesiska kraven har medverkat till kränkningar av mänskliga rättigheter, och vi hoppas att andra IT-och telekomföretag också ska våga stå emot de kinesiska kraven, säger Lise Bergh, generalsekreterare för svenska Amnesty.

Förtrycket mot internetanvändare i Kina pågår med oförminskad styrka. Tiotusentals "internetpoliser" har till uppgift att kontrollera trafiken på internet. Sökresultat filtreras, internetsidor stängs ned och människor sitter i fängelse för att de har skrivit inlägg som ogillas av myndigheterna.

- Det är hög tid att de kinesiska myndigheterna upphör med sin kontroll över internet och i stället ger användarna deras grundläggande rätt till yttrande-och åsiktsfrihet och rätten att söka information som internetanvändare runt om i världen har möjlighet till.

Elisabeth Löfgren
pressekreterare