KIRGIZISTAN: Människorättsaktivist fick livstid

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 17:30 CEST

Amnesty kräver att den uzbekiske människorättsaktivisten, Azimzhan Askarov, genast friges. Askarov  dömdes den 15 september för inblandning i mordet på en polis under våldsamheterna som bröt ut i Kirgizistan i juni.

Azimzhan Askarov är chef för organisationen Vozdukh som arbetar för mänskliga rättigheter. Han dömdes till livstids fängelse för "försök till att ha tagit gisslan, förvar av ammunition, innehav av extremistisk litteratur, uppvigling till etniskt hat samt maning till uppror". Domen innefattar också att hans egendom och tillgångar konfiskeras.

- Amnesty anser att anklagelserna mot Askarov är fabricerade i syfte att kunna sätta dit honom på grund av hans arbete för mänskliga rättigheter. Vi kräver att han släpps fri omedelbart, säger Andrea Huber, chef för Amnestys Europa- och Centralasienavdelning.

I juni trappades konflikten upp mellan uzbeker och kirgizer i Kirgizistan. Våldsamheter bröt ut och det rapporterades om särskilt riktat våld mot den uzbekiska minoriteten. Runt 400 000 människor rapporterats ha flytt och cirka 75 000 människor är fortfarande hemlösa. Azimzhan Askarov filmade och fotograferade mordbränder och mord på främst uzbeker. Det har även uppgivits att Askarov kan ha dokumenterat säkerhetsstyrkornas medverkan i de våldsamma upploppen.

Under oroligheterna dödades en polis av en grupp människor som blockerat vägen som leder in mot stadens södra del. Askarov, sex andra män och en kvinna har dömts för inblandning i polismannens död samt att ha drivit på oroligheterna i staden Bazar-Korgan. I gruppen dömdes även fyra andra till livstid samt att få sina ägodelar konfiskerade. Resterande i gruppen dömdes till mellan nio och 20 års fängelse.

Under förhör i rätten hade både Azimzhan Askarov och tre av de andra anklagade tydliga skador i ansiktet  vilket tyder på att de blivit misshandlade i häktet.

Representanter från organisationer för mänskliga rättigheter som bevakat rättegången har även noterat flera rättsövergrepp. Försvarsadvokaten fick nej på sin begäran att få ett möte med Askarov i samband med rättegången, medan andra personer i salen, i huvudsak polis och anhöriga till den avlidne polisen, tilläts att tilltala den anklagade och ställa frågor. Anhöriga till den mördade polisen hade även tidigare attackerat advokaterna i rättssalen.

Amnesty kräver en oberoende utredning av de våldsamma oroligheterna i juni samt en utredning rörande omständigheterna kring polisens död för att vara säker på att de verkliga förövarna ställs inför rätta.

Eva Wikdahl

Amnesty Press och media