LIBYEN: 130 politiska fångar frigivna

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 16:23 CET

Amnesty välkomnar frigivningen av 130 politiska fångar och betraktar den som ett viktigt steg mot en förbättring av situationen för mänskliga rättigheter i Libyen.

Bland de frigivna finns 85 medlemmar av Muslimska Brödraskapet, av vilka många har varit fängslade sedan 1998. Frigivningen av dem har varit väntad i flera månader. I fjol drog enligt uppgift en kommitté, bildad på order av Libyens ledare överste Muammar Khadaffi, slutsatsen att fångarna varken hade använt sig av eller förespråkat våld och därför borde friges. Kommittén rekommenderade också frigivningen av dussintals medlemmar av andra islamistiska grupper som också tagit avstånd ifrån våld.

Till de frigivna hör även författaren och journalisten Abdurrazig al-Mansouri som i oktober 2005 dömdes till 18 månaders fängelse på grund av olaga vapeninnehav. Vapnet hade tydligen hittats dagen efter att al-Mansouri greps i sitt hem i Tobruk. Den verkliga orsaken till fängslandet antogs ha varit kritiska artiklar om politik och mänskliga rättigheter i Libyen, vilka han hade publicerat på hemsidan Akhbar Libya strax innan han greps.

Amnesty välkomnar frigivningarna, men är oroad över att många av dem verkar vara villkorliga. Särskilt gäller det medlemmarna av Muslimska brödraskapet som, enligt uppgift, har fått skriva under dokument på att de förbinder sig att inte företa sig några politiska aktiviteter. Amnesty kräver att det villkoret upphävs.

Amnesty kräver också att de libyska myndigheterna snarast vidtar åtgärder beträffande andra politiska fångar i Libyen. Amnesty påminner särskilt om organisationens sedan länge framförda vädjan att omedelbart och villkorslöst frige samvetsfången Fathi el-Jahmi. Han är en politisk aktivist som har varit frihetsberövad utan rättegång sedan mars 2004, då han greps efter att i intervjuer med internationella medier ha kritiserat överste Muammar Khadaffi och efterlyst politiska reformer. För närvarande hålls han frihetsberövad på en hemlig plats, som antas tillhöra säkerhetstjänsten. El-Jahmi har, enligt uppgift, under flera månaders tid förvägrats besök av sin familj .

Amnesty uppmanar också de libyska myndigheterna att klargöra Mahmoud Mohamed Boushima och Kamel el-Kailanis rättsliga status och anledningen till deras frihetsberövande. De greps i fjol efter att ha återvänt till Libyen efter flera års vistelse i Storbritannien.

Agnes Franzén, praktikant Amnesty Press och media