LIBYEN: Schweizisk affärsman bricka i politiskt spel

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 16:22 CET

Amnesty begär att myndigheterna i Libyen omedelbart friger den schweiziske affärsmannen Max Göldi och upphäver hans reseförbud. Max Göldi har dömts för brott mot visumregler, men utgör i själva verket en bricka i ett diplomatiskt spel mellan Libyen och Schweiz. Max Göldi lämnade i måndags den schweiziska ambassaden i Libyens huvudstad Tripoli för att påbörja sitt fyra månaders långa fängelsestraff.

- Max Göldi utgör en bricka i ett diplomatiskt gräl mellan Schweiz och Libyen. Han har inte fått resa hem sin familj utan kvarhållits i Libyen sedan juli 2008. Det är tydligt att han gripits på grund av sin nationalitet.  Vi anser att han är en samvetsfånge som fängslats för att ha befunnit sig på fel ställe vid fel tidpunkt, säger Hassiba Hadj Sahraoui, biträdande chef för Amnestys Mellanöstern- Nordafrikaavdelning.

Dispyten mellan Libyen och Schweiz har pågått sedan sommaren 2008. Då greps den libyske ledaren Muammar al-Gaddafis son, Hannibal al-Gaddafi, tillsammans med sin fru, efter anklagelser om att ha misshandlat sin tjänstepersonal i Schweiz. Personalen tog senare tillbaka sina anklagelser. Relationen mellan länderna har sedan dess varit dålig.

Max Göldi har även dömts till böter för illegal affärsverksamhet och ska böta 1000 dinar (knappt 6 000 svenska kronor).

De libyska myndigheterna tros inte ha delgivit exakt information om anklagelserna till Max Göldis advokat, därav har hans rätt till ett fullgott försvar inskränkts.

Den 7 februari anklagades även den schweiziske medborgaren Rachid Hamdani för illegal affärsverksamhet. Han frigavs i måndags och lämnade då ambassaden i Tripoli. Enligt media har han beviljats utresetillstånd och Rachid Hamdanis advokat uppger att hans klient garanterats ett visum för att kunna ta sig till Tunisien. Det är dock fortfarande oklart om Rachid Hamdani lämnat Libyen.

Rachid Hamdani och Max Göldi hade båda tagit sin tillflykt till Schweiz ambassad i Tripoli. De har gripits två gånger tidigare i Libyen, vid det andra tillfället hölls de isolerade från omvärlden i över 50 dagar.

Myndigheterna i Libyen vägrar nu att bevilja visum för alla europeiska medborgare som är anslutna till Schengensamarbetet. Med Schweiz inräknat handlar det om 25 länder. Beslutet togs efter att en nyhetstidning, sammankopplad till en annan av Muammar al-Gaddafis söner, rapporterade att libyska medborgare nekats att resa in i Schweiz, bland dem Muammar al-Gaddafi..

Stina Thomsson Amnesty Press och media