MALAYSIA: Skenrättegång väntar oppositionsledare

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 17:11 CET

Amnesty kräver att myndigheterna i Malaysia ska dra tillbaka åtalet mot oppositionsledaren Anwar Ibrahim. Detta efter att Anwar Ibrahim den 29 januari, efter begäran, nekats tillgång till bevisningen mot honom. Anwar Ibrahim anklagas för att ha haft sex med en man.

Detta är andra gången Anwar Ibrahim anklagas för sodomi, att ha haft sexuellt umgänge med en samkönad person. Förra gången satt han sex år i isoleringscell (1998-2004), efter att ha kritiserat den dåvarande premiärministern. Då anklagades han även för korruption. Amnesty ansåg att Anwar Ibrahim var en samvetsfånge fram till det att han släpptes och att anklagelserna var ett sätt att tysta en politisk motståndare.

- De malaysiska myndigheterna har ännu en gång tagit till fula trick för att försöka få bort Anwar Ibrahim från politiken. Domarkåren i Malaysia borde förkasta dessa anklagelser, säger Sam Zarifi, chef för Amnestys Asienavdelning.

Anwar Ibrahim var bannlyst från offentliga ämbeten fram till våren 2008. I augusti samma år valdes han in i parlamentet och blev oppositionsledare för Parti Keadilan Rakyat (Folkets rättighetsparti), trots att han en månad tidigare hade gripits och anklagats för att ha haft sex med en man. Om han döms riskerar han upp till tjugo års fängelse och att förlora sitt politiska ämbete.

Anklagelserna som nu riktas mot Anwar Ibrahim strider mot internationella normer för mänskliga rättigheter. Dessutom innebär en fällande dom piskning, vilket strider mot internationella lagar som förbjuder tortyr och annan omänsklig behandling. FN:s dåvarande kommission för mänskliga rättigheter fastslog, 1997, dessutom att lagar om sodomi inskränker den grundläggande rätten till privatliv.

Amnesty uttrycker stark oro över att den kommande rättegången mot Anwar Ibrahim inte kommer att vara korrekt. Att åklagaren vägrar lämna ut bevismaterial till försvaret inskränker internationella normer för korrekta rättegångar och malaysisk lag.
- Rättegångens beslut att inte ge ut åklagarens bevisföring riskerar dessutom att bli normgivande i Malaysia, säger Zarifi.

Stina Thomsson Amnesty Press och media