Nya dödsdomar i Irak

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 07:04 CET

Iraks tidigare vicepresident, Taha Yassin Ramadhan, fick på måndagen sitt straff skärpt och ska avrättas genom hängning. Amnesty fördömer dödsdomen.

I augusti 2004 återinförde Iraks interimsregering dödsstraffet och den 1 september 2005 verkställdes de första dödsdomarna. Förra året beräknas minst 65 personer ha avrättats i Irak. Bland dessa fanns landets tidigare president Saddam Hussein.
När domarna i rättegången mot de tidigare ledarna i Irak föll den 5 november 2006 dömdes Taha Yassin Ramadhan, tidigare vicepresident, till livstids fängelse. Appellationskammaren ansåg dock att domen var för mild och skickade tillbaka målet till tribunalen med uppmaning att skärpa straffet. På måndagen dömdes Ramadhan till döden.
Parodi på rättvisa, anser Irene Khan, Amnesty Internationals generalsekreterare, och uppmanar Iraks president och premiärminister att ingripa för att stoppa avrättningen. Hon uppmanade också USA:s president George W Bush och Storbritanniens premiärminister Tony Blair att ingripa.

Amnesty anser att processen mot Ramadhan och de andra åtalade inte uppfyllde kraven på en korrekt rättegång och uppmanade appellationskammaren att beordra en ny rättegång som motsvarar internationella normer. Samtidigt betonade Amnesty att organisationen under Saddam Husseins styre 1979-2003 krävde att de omfattande kränkningarna av mänskliga rättigheter skulle beivras genom att förövarna ställdes inför rätta i korrekta rättegångar där dödsstraff inte kunde utdömas.

Amnesty protesterar också mot dödsdomarna mot fyra kvinnor. Bland dessa finns Samar Sa'ad Abdullah som 15 augusti 2006 dömdes till döden. Dödsdomen mot henne har nu fastställts i högre instans och hon riskerar att omedelbart avrättas.

Samar Sa'ad Abdullah sitter liksom Wassan Talib, Zeynab Fadhil och Liqa’ Qamar, i al-Kadhimiya-fängelset i Bagdad. Amnesty uppmanar nu de irakiska myndigheterna att omvandla straffet för alla som har dömts till döden.

Ulf B Andersson

Läs mer: Amnesty om fallet Taha Yassin Ramadhan

Amnesty om dödsdomarna mot Samar Sa'ad Abdullah, Wassan Talib, Zeynab Fadhil och Liqa’ Qamar

Editor Amnesty Press