Över en miljon människor kräver att Amnesty Turkiets ordförande släpps

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2018 06:00 CET

London 2017. © Amnesty International

Den 31 januari börjar rättegången mot Amnesty Turkiets ordförande Taner Kılıç på nytt. Över en miljon människor från 194 länder och territorier kräver att han släpps och att åtalet mot honom och de tio andra människorättsförsvararna läggs ner. Följ gärna rättegången via Amnestys twitter: https://twitter.com/AmnestySverige

De elva människorättsförsvararna står inför fullkomligt grundlösa terroranklagelser i vad som inte kan beskrivas som något annat än ett politiskt motiverat åtal med syfte att tysta kritiska röster i Turkiet. En fällande dom kan ge upp till 15 års fängelse.

- Taner skulle ha släppts för länge sedan med tanke på den överväldigande bevisningen som styrker att han är oskyldig. Att han redan har suttit fängslad i åtta månader säger väldigt mycket om Turkiets bristande rättssystem och regeringens beslutsamhet när det gäller att stoppa dem som står upp för mänskliga rättigheter, säger Gauri Van Gulik, chef för Amnesty Internationals Europakontor.

- Rättegången ger hopp om att åtalet nu läggs ned så att den här passionerade människorättsförsvararen får återvända till sin familj och återuppta sitt viktiga arbete. Domstolen måste frikänna Taner och de tio andra människorättsförsvararna och få ett slut på det här hyckleriet en gång för alla.

Bakgrund
Amnesty Turkiets ordförande Taner Kılıç greps den 6 juni 2017. Tio andra aktivister, däribland İdil Eser som är chef för Amnesty Turkiet, greps en månad senare. Åtta av dem satt i fängelse i nästan fyra månader innan de släpptes mot borgen vid den första rättegången i oktober. De anklagas för “medlemskap i en terroristorganisation”, en helt grundlös anklagelse som åklagaren fortfarande inte har presenterat några övertygande bevis för.

Taner Kılıç anklagas för att ha laddat ner och använt sig av appen ByLock, en app som turkiska regimen kopplar samman med kuppförsöket sommaren 2016. Två oberoende kriminaltekniska undersökningar som gjorts av Taners telefon, på uppdrag av Amnesty International, har dock kommit fram till att ByLock aldrig har använts på hans telefon.

Förra månaden erkände turkiska myndigheter att tusentals människor felaktigt har anklagats för att ha laddat ner ByLock. De publicerade listorna på de 11 480 mobilanvändare och ett stort antal människor släpptes. Taner Kılıç står inte med på den listan.

Sedan de greps i somras har över en miljon människor från 194 länder och territorier skrivit under Amnesty Internationals aktion som kräver att Taner frisläpps och att åtalet mot honom och de andra människorättsförsvararna läggs ner.

Över 70 kända personer har krävt att Taner släpps och att åtalet mot honom och de tio andra läggs ner - bland dessa finns Edward Snowden, Sting, Ai Weiwei och Catherine Deneuve: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2017/11/turkey-global-figures-join-call-to-end-gross-injustice-as-trial-of-amnesty-chair-and-director-and-other-rights-activists-resumes/

Läs mer här:

Amnesty International har avslöjat, dokumenterat och protesterat mot kränkningar av de mänskliga rättigheterna sedan 1961. Våra brev tänder ljus av hopp för de orättvist fängslade. Våra påtryckningar och protester sätter press på skyldiga makthavare. Och det ger resultat.

Läs mer om vårt globala arbete på www.amnesty.org, där hittar du också alla de nyheter, urgent actions och rapporter vi publicerar.