​Peter Dahlin släppt!

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 14:24 CET

Igår kväll nåddes vi av beskedet att Peter Dahlin släppts ur det hemliga häkte i Kina han hållits i sedan 3 januari. Peter Dahlin är människorättsförsvarare och en av grundarna till NGO-organisationen Chinese Urgent Action Working Group och greps av kinesiska myndigheter anklagad för att "hota rikets säkerhet".

I en intervju med Ekot i Sveriges Radio säger Peter Dahlin att han är släppt "av medicinska och diplomatiska" skäl. Det betyder att de kinesiska anklagelserna mot Peter Dahlin kvarstår och att om han återvänder till Kina kommer han att ställas inför rätta.

Något som bekräftas av UD till Amnesty.

- Peter Dahlin är utvisad på tio år från Kina, och har ett så kallat återreseförbud, säger Helena Wahlström, handläggare på UD.

Peters flickvän, Pan Jinling, greps tillsammans med honom och ska enligt Peter Dahlin också ha frisläppts, men mot henne finns det inte längre några anklagelser.

- Det är en god nyhet att båda släppts men varken Peter Dahlin eller hans partner Pan Jinling skulle ha häktats överhuvudtaget. Gripandet av dem verkar vara ett led i den våg av trakasserier mot människorättsförsvarare, advokater och deras anhöriga som pågått sedan i somras, säger Anna Lindenfors, generalsekreterare vid Amnesty Sverige.

Ett videoklipp där Peter "erkände" att han brutit mot kinesisk lag sändes i kinesisk tv den 19 januari, något Amnesty menar sänder en alarmerande signal till civilsamhället.

- Det här är ett tecken på vad den kinesiska regeringen kan göra om ett nytt lagförslag som rör utländska NGO:s (icke statliga organisationers) verksamhet går igenom. Den nya lagen utgör ett konkret hot mot det viktiga och värdefulla arbete som oberoende medborgarrättsgrupper gör och ger myndigheterna makt att rikta in sig mot utvalda organisationer och se till att deras verksamhet stryps - och att civilsamhället därmed tystnar, säger Anna Lindenfors.

Amnesty International har avslöjat, dokumenterat och protesterat mot kränkningar av de mänskliga rättigheterna sedan 1961. Våra brev tänder ljus av hopp för de orättvist fängslade. Våra påtryckningar och protester sätter press på skyldiga makthavare. Och det ger resultat.