SAUDIARABIEN Män gripna för försök att bilda politiskt parti

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 17:03 CET

Den 16 februari greps sju saudiska män av underrättelsetjänsten efter att de en vecka tidigare hade lämnat in en ansökan om att få bilda det första politiska partiet  i Saudiarabien, Hizb al-Umma al-Islami

Männen uppmanades att skriva under ett papper där de lovade att upphöra med försöken att bilda ett parti. Tre av männen skrev under och släpptes men de fyra andra, Dr Ahmad bin Sa'd al-Ghamdi, Abdul Aziz al-Wuhaibi, Muhammad bin Hussain al- Qahtani och Muhammad bin Nasser al-Ghamdi,  fängslades och Amnesty befarar att de utsätts för tortyr.

En av männen tilläts ringa sin familj den 18 februari för att meddela att han sitter fängslad i al-Ha'irfängelset, Sedan dess har familjen inte hört något. Var de tre andra männen hålls fängslade är inte känt, de har inte fått meddela sig med omvärlden, men sannolikt är de placerade i isoleringscell i samma fängelse.

Hizb al-Umma al-Islamipartiet
bildades av nio personer den 9 februari. Bland dem finns jurister och författare, enligt dem ska partiets plattform grundas på islamiska värderingar, principer om rättvisa, frihet och välgörenhet. Deras mål är större politisk frihet i Saudiarabien; att folket ska ha frihet att välja dem som ska styra landet, att regeringsmakten, den lagstiftande makten och rättsväsendet hålls åtskilda. Andra mål är ett oberoende rättsväsende, social rättvisa och lika möjligheter för alla utan diskriminering.

I Saudiarabien är varken politiska partier, oberoende organisationer eller fackföreningar tillåtna.

Amnesty har nu inlett en kampanj med krav på att anklagelserna mot männen offentliggörs och att de omedelbart friges om den enda anledning till att de gripits är att de använt sin grundläggande rätt till yttrande- och föreningsfrihet.

Elisabeth Löfgren
pressekreterare