SRI LANKA: Övergrepp i efterdyningarna av presidentvalet

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 08:26 CET

Efter förra veckans presidentval i Sri Lanka har tillslagen mot journalister, politiskt aktiva och försvarare av mänskliga rättigheter ökat. Amnesty uppmanar därför landets regering att den ska upphöra med dessa övergrepp.

Oppositionella och journalister har gripits, flera ledande tidningsredaktörer har blivit mordhotade och fackföreningsmedlemmar har utsatts för trakasserier.

Påtryckningar av regeringskritiska röster har ökat sedan presidenten Mahinda Rajapaksa omvaldes den 26 januari, efter att ha besegrat den före detta generalen och presidentkandidaten Sarath Fonseka.

- Segern mot de tamilska tigrarna följdes upp med ett historiskt val. Detta val skulle ha lett till slutet av politiskt förtryck i landet. Istället ser vi en skärpt kontroll av yttrandefriheten, säger Madhu Malhotra, chef för Amnestys Asienavdelning.

Flera anhängare till Sarath Fonseka greps vid en razzia mot den före detta presidentkandidatens kontor, bland annat tretton militärer. De hålls nu isolerade.

Den omvalda regeringen har även anklagat Fonseka och anhängare till honom för att ha förberett en statskupp.

Samma dag greps även chefredaktören Chandana Sirimalwatte under en räd på tidningen Lanka Irida's redaktion. Tidningen hade öppet givit sitt stöd till Sarath Fonseka under presidentvalet.

- President Rajapaksas regering måste nu visa att de kommer ta tag i de kränkningar av mänskliga rättigheter som plågar Sri Lanka, istället för att använda den här tiden efter valet till att öka kontrollen över oppositionella och kritiska röster, säger Madhu Malhotra.

Flera allvarliga överfall av okända förövare mot journalister har varken utretts eller lett till åtal. Amnesty begär att myndigheterna på Sri Lanka ska uppfylla sina åtaganden gällande mänskliga rättigheter. Detta genom att försäkra en snar och oberoende utredning av de attacker som nyligen ägt rum.

Stina Thomsson Amnesty Press och media