Sverige: Svenska Amnesty får ny generalsekreterare

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2014 08:00 CET

Vi välkomnar Anna Lindenfors som ny generalsekreterare för svenska Amnesty International.
Som tidigare meddelats utsåg den svenska sektionens styrelse i juni förra året Anna Lindenfors som ny generalsekreterare för svenska Amnesty. Hon tillträder sin tjänst den 3 februari och efterträder Lise Bergh som gått i pension efter sju år som sektionens generalsekreterare.

-  Det är med stolthet jag har tackat ja till att bli generalsekreterare och att få företräda Amnesty i Sverige. Den svenska sektionen fyller 50 år i år och har åstadkommit oerhört mycket under dessa år. På många sätt har världen blivit bättre men vi har mycket kvar att göra. Vårt arbete kommer att fortsätta;  för samvetsfångar i länder som Kina, Iran, Bahrain och Eritrea, för alla de offer för krigsförbrytelser i väpnade konflikter i länder som Syrien och Centralafrikanska republiken och för kvinnors rättigheter. Vi ska fortsätta vårt arbete mot diskriminering och tvångsvräkningar av romer i Europa och vår kamp mot tortyr och för ett totalt avskaffande av dödsstraff.

- Det har stormat kring Amnesty den senaste veckan. Men mitt förtroende och min respekt för Amnestys arbete har inte rubbats och organisationen behövs lika mycket idag som för 50 år sedan, säger Anna Lindenfors.

Anna Lindenfors har lång och gedigen erfarenhet av arbete med mänskliga rättigheter och frivilligorganisationer, hon har arbetat med barns rättigheter och rättighetsbaserat utvecklingsarbete. Mellan oktober 2011 och december 2013 var hon chef för Internationella Rädda Barnens arbete i Filippinerna.

-   Vi är glada och stolta över att Anna Lindenfors har accepterat erbjudandet att bli ny generalsekreterare för svenska Amnesty. Vi är övertygade om att hennes gedigna kunskaper om rättighetsbaserat arbete både i Sverige och internationellt, hennes omfattande erfarenhet av arbete i en medlemsbaserad organisation och hennes tunga ledarskapserfarenheter kommer att bli en stor tillgång för Amnesty, säger Sofia Halth, ordförande i svenska Amnesty.

Anna Lindenfors är född 1965, hon har en kandidatexamen i nationalekonomi från Växjö universitet. Hon har under många år arbetat för Rädda Barnen i Sverige men också internationellt bland annat som chef för Rädda Barnen i Kenya och södra Sudan. Hon har även arbetat för, SHIA (My Right) - paraplyorganisation för internationellt utvecklingsarbete för funktionshindrade -  med flera afrikanska länder och för Sida i Indien.

För ytterligare kommentarer eller intervjuer vänligen kontakta Amnestys pressekreterare:

070-433 09 16 eller elisabeth.lofgren@amnesty.se