Syrien: Två kurdiska män avled efter att ha torterats

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2004 08:29 CEST

Amnesty uttrycker djup oro över att två kurdiska män i Syrien har avlidit till följd av misshandel i häkte. Enligt uppgifter avled de två syriska kurderna efter att ha blivit misshandlade och torterade av säkerhetsstyrkor under tiden de satt häktade.

Ahmad Ma'mu Kenjo, en 37-årig pappa till tre barn, rapporteras ha dött i sitt hem 3 augusti, och dödsorsaken uppges ha varit blödningar i hjärnan till följd av upprepade slag mot huvudet. Ahmad Ma'mu Kenjo blev misshandlad av en säkerhetspatrull i Ras al-'Ayn, en stad i nordöstra Syrien i mars. Under april och maj hölls han isolerad på okänd plats och utsattes troligtvis även då för tortyr och misshandel.
Ahmad Ma'mu Kenjo släpptes ur häktet efter att han fick värk i huvudet och allvarliga hjärnskador. Han fick aldrig veta vad han var anklagad för.

Den 1 eller 2 augusti dog Ahmad Husayn Hasan när han hölls i fängsligt förvar hos den militära underrättelsetjänsten. Han hade hållits isolerad sedan han arresterades den 13 juli. Ahmad Husayn Hasan var pappa till fyra barn och han tros ha dött efter att ha blivit torterad.

Underrättelsetjänsten meddelande de anhöriga att Ahmad Husayn Hasan hade begravts på Tel Ma'teb-kyrkogården och familjen tilläts inte att se kroppen. Ahmas Husayn Hasan fick heller aldrig veta vad han anklagades för. Han sympatiserade med det Kurdiska Demokratiska Unionspartiet, en organisation som är nära knuten till Kurdiska Arbetarpartiet (PKK).

Dessa två dödsfall är ett led i de syriska säkerhetsstyrkornas användande av tortyr och annan grym omänsklig behandling av kurder inklusive barn. Under 2004 har Amnesty mottagit uppgifter om att åtta syrier har dött i fängsligt förvar. Fem av dessa personer var syriska kurder.

Amnesty kräver nu att de syriska myndigheterna tillsätter en oberoende och opartisk utredning av de två ovanstående dödsfallen, men också av alla de andra dödsfall i häkten som har rapporterats.

Amnesty kräver också att de som befinns skyldiga till tortyren och misshandeln skall dömas och straffas, och att familjerna till de som har dödats ska kompenseras.

Författad av: Sanna Lundell, praktikant