Thailand: Demonstranters död måste utredas

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2004 17:01 CEST

Amnesty kräver att den thailändska regeringen tillsätter en opartisk utredning för att undersöka omständigheterna kring 84 demonstranters död i södra Thailand. I tisdags meddelade myndigheterna att 78 demonstranter dog av kvävning efter att de tagits i förvar. Enligt rapporter har myndigheterna erkänt att ytterligare sex personer dog av skottskador som de fått under demonstrationen.

–Anklagelser om att myndigheterna har använt sig av övervåld i syfte att stävja demonstrationen måste omedelbart undersökas. Alla dödsfall som kan relateras till händelsen, inklusive de minst 78 personer som enligt rapporter kvävdes till döds efter att ha transporterats under omänskliga förhållanden efter gripandena, måste utredas skyndsamt, effektivt och oberoende. De som misstänks vara ansvariga måste avstängas från tjänst i väntan på resultatet av utredningen, för att sedan ställas inför rätta, säger Natalie Hill, biträdande chef för Amnestys Asienavdelning.

Den 25 oktober demonstrerade cirka 3 000 personer utanför en polisstation i Narathiwatprovinsen, i protest mot frihetsberövandet av ett antal frivilliga "byvakter" som gripits misstänkta för att ha överlämnat vapen till militanter. Enligt rapporter ska demonstranterna ha kastat stenar och försökt storma polisstationen.

Samtidigt som Amnesty förstår nödvändigheten i att säkerhetsstyrkor försvarar sig när de blir attackerade, uppmanar Amnesty de thailändska myndigheterna att inte använda mer våld än situationen kräver och så långt det är möjligt undvika att orsaka allvarliga skador och dödsfall.

Amnesty kräver även att myndigheterna beviljar de 1 300 personer som hålls i förvar efter demonstrationen tillträde till advokater, anhöriga och läkarvård, samt ser till att de anhållna inte utsätts för någon grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.

Amnesty återupprepar även krav på myndigheterna att utreda andra anklagelser om överdriven våldsanvändning i syfte att stävja oroligheter i landets sydligaste provinser, samt att åtala misstänkta förövare. Det gäller bland annat de händelser som inträffade 28 april 2004, då över hundra människor som misstänktes för att ha attackerat polisposteringar dödades av säkerhetsstyrkor.

Författad av: Sara H Ångström, praktikant Amnesty Press och media

Elisabeth Löfgren