TUNISIEN: Glädjande amnesti, men 200 politiska fångar är kvar i fängelse

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 13:25 CET

För att uppmärksamma 50-årsjubiléet av Tunisiens självständighet frigavs i helgen 1 600 fångar. Bland dessa fanns 81 fångar som hade dömts för politiska brott. Amnesty välkomnar dessa frigivningar men vill även uppmärksamma de 200 politiska fångar som fortfarande sitter fängslade efter att ha dömts i mycket bristfälliga rättegångar.

Sjuttiofem av de frigivna politiska fångarna hade suttit fängslade i mer än tio år på grund av sitt medlemskap i Ennahda, en islamisk organisation som är förbjuden i Tunisien. De greps 1992, torterades och dömdes i rättegångar som på intet sätt motsvarade internationella krav på en rättvis rättegång. Under åren i fångenskap har de utsatts för mycket svåra fängelseförhållanden, de har hållits isolerade under långa perioder och misshandlats.

En av de fångar som frigivits är Hamadi Jebali, han tillhörde Ennahdas ledarskikt och var tidigare redaktör för den islamiska tidskriften al-Fajr. Han dömdes 1992 till 16 års fängelse av en militärdomstol i Bouchoucha. Under flera år har han suttit totalisolerad och har förvägrats nödvändig medicinsk vård.

Sex medlemmar i den så kallade Zarzisgruppen släpptes också i helgen. Abdelghaffar Guiza, Omar Chlendi, Hamza Mahroug, Ridha Ben Hajj Ibrahim, Omar Rached och Aymen Mcharek, greps i februari 2003 och dömdes för terroristrelaterade brott i april 2004. Bevisningen som användes mot dem under rättegången byggde på bekännelser som hade framtvingats under tortyr. Domstolen utredde aldrig anklagelserna om tortyr och de dömdes till 19 års fängelse.

Merparten av Ennahdamedlemmarna som dömdes till livstids fängelse har inte inkluderats i amnestin utan sitter fortfarande fängslade. Flera samvetsfångar sitter också kvar i fängelse, bland dem människorättsaktivisten Mohammed Abbou som avtjänar ett treårigt straff för att han, 2004, kritiserade den tunisiska regeringen i en artikel på Internet.

Även om Amnesty välkomnar frigivningarna, är risken stor att de kommer att fängslas igen. Om de bryter mot något av villkoren som sattes upp i samband med frigivningen kommer de att få sitta av återstoden av straffet. Justitieministern har ensam makt att, utan någon som helst juridisk prövning, fatta sådana beslut. De kan också placeras i husarrest eller på någon statlig eller privat institution.

Amnesty kräver att de 200 politiska fångar som fortfarande sitter fängslade antingen får en ny, korrekt rättegång eller att de släpps.

Elisabeth Löfgren

pressekreterare