TURKIET: Åtta personer riskerar bli samvetsfångar

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 08:42 CET

Åtta turkiska män riskerar att omedelbart fängslas för att avtjäna fängelsestraff som de har dömts till efter bristfälliga rättegångar. Amnesty kommer att betrakta de åtta som samvetsfångar om de fängslas.

Mehmet Desde, Mehmet Bakir, Hüseyin Habip Taskin, Maksut Karadag, Serafettin Parmak har dömts till 30 månaders fängelse för "medlemskap i illegal organisation" medan Metin Özgünay, Ömer Güner och Ergün Yildirim dömdes till 10 månaders fängelse för att "stött en illegal organisation".
De greps 9-10 juli 2002 och satt sedan fängslade i åtskilliga månader. Nu lever de på fri fot i olika städer i Turkiet. De åtta männen kan dock gripas inom de närmaste dagarna då arresteringsorder har utfärdats sedan Turkiets högsta rättsliga instans, kassationsdomstolen, har fastslagit en dom i lägre instans.

Amnesty pekar på att männen fått nya rättegångar vid två tillfällen och att chefsåklagaren vid kassationsdomstolen ville att tidigare fällande domar skulle underkännas. Därtill kommer det faktum att fyra poliser ställts inför rätta för att ha torterat Mehmet Desde efter att han hade gripits 2002. De friande domarna mot polisen har överklagats till kassationsdomstolen, som ännu inte har avgjort fallet.

De åtta männen har anklagats för att ha haft förbindelser med Bolsjevikpartiet (Norra Kurdistan/Turkiet), ett litet oppositionsparti som inte använder eller förespråkar våldsamma metoder. Bevisen som har använts mot männen är dels utsagor som påstås ha kommit efter att ha männen utsatts för tortyr och dels att de har innehaft tidningar, vilka är lagliga, och flygblad och klistermärken från Bolsjevikpartiet. Männen har förnekat att de är medlemmar i partiet.

Amnesty anser att det slutgiltiga domstolsutslaget mot de åtta männen är ett bevis för att det turkiska rättsliga systemet ännu inte klarar av att genomföra korrekta rättegångar.

Läs mer om nya samvetsfångar i Turkiet

Amnesty-rapport om det rättsliga systemet i Turkiet (6 september 2006)

Ulf B Andersson