​Turkiet: Globala aktioner och ljusvakor till stöd för fängslad Amnestyordförande

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2018 14:43 CEST

Amnesty Turkiets hedersordförande Taner Kılıç. ©AI Turkey

Runt om i världen kommer Amnesty International idag att ordna aktioner för att uppmärksamma att Taner Kılıç, Amnesty Turkiets hedersordförande, nu suttit fängslad i 300 dagar.

Före dagens internationella aktionsdag har Taner uttryckt sitt hjärtliga tack till alla som visat solidaritet med honom.

I ett brev, som skickades från Şakran-fängelset i Izmir där han har suttit fängslad sedan den 9 juni 2017, skriver Taner Kılıç:

- Bilder från alla aktioner som anordnas i regn, stekande sol eller bitande kyla har verkligen gett mig kraft och påmint mig om vikten av global solidaritet i kampen för mänskliga rättigheter.

I brevet, som publiceras idag samtidigt som Amnesty ordnar aktiviteter och aktioner i över 40 länder för att kräva hans frigivning, fortsätter Taner Kılıç:

- Det är lätt att känna sig bortglömd i fängelset, även av dina nära och kära. Men istället för att bli bortglömd har mitt fall blivit känt både i Turkiet och andra länder… Jag vill tacka alla som har visat sin solidaritet: supportrar och medlemmar runt om i världen. Ni finns alltid i mina tankar och böner.

Aktionerna runt om i världen kommer bland annat bestå av en graffitiaktion i Belgien, en ljusvaka i Chile, ett ballongsläpp av 300 ballonger i Schweiz och en bildaktion i Mali.

I Sverige kommer ungdomsgrupper i bland annat Malmö, Göteborg, Stockholm, Arboga, Nacka, Växjö och Kristianstad att samla namnunderskrifter för Taners omedelbara frigivning.

- 300 dagar efter det att Taner fängslades på falska grunder samlas människor runt om i världen för att kräva att han omedelbart friges, säger Gauri Van Gulik, Amnestys Europachef.

- Åklagaren har inte lagt fram några bevis som stödjer de absurda anklagelser som riktas mot Taner. Han är bara en av många i samma situation och han är en stark symbol för den avsiktliga nedmontering av civilsamhället som pågår i landet, säger Gauri Van Gulik.

Bakgrund
Taner Kılıç, som blev Amnesty Turkiets hedersordförande förra månaden efter att hans mandatperiod upphörde, anklagas för att vara “medlem i en terroristorganisation".

Huvudanklagelsen mot honom är att han ska ha laddat ner ByLock, en app för att skicka meddelanden som staten säger att Gülenrörelsen använde under kuppförsöket 2016. Staten anser att Gülenröreslen är ansvarig för kuppförsöket.

Efter 300 dagar har staten fortfarande inte lagt fram trovärdiga bevis för att stödja sitt påstående. Fyra separata oberoende rättsmedicinska utredningar visar att det inte finns några tecken på att ByLock någonsin funnits på Taner Kılıçs telefon.

Nästa rättegång förväntas äga rum den 21 juni. Om Taner Kılıçs döms riskerar han uppemot 15 års fängelse.

Läs mer om situationen i Turkiet:

Amnesty International är en oberoende internationell organisation som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Genom att avslöja kränkningar och skapa uppmärksamhet och opinion sätter vi press på regeringar och makthavare runt om i världen.

Läs mer om vårt globala arbete på www.amnesty.org, där hittar du också alla de nyheter, blixtaktioner och rapporter vi publicerar.