Turkmenistan: Fängslades för att han gav intervjuer

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2004 16:38 CEST

Khalmurad Gylychdurdyev frigavs den 26 juni efter tre dagar hos säkerhetstjänsten MNS. Anledning till att han hade förts bort från ett sjukhus i huvudstaden Ashgabat tycks ha varit att han gett intervjuer åt radiostationen Radio Liberty. Efter frigivandet sade Khalmurad Gylychdurdyev att Amnestys engagemang hade bidragit till att han blev frigiven.

Den 64-årige pensionären Khalmurad Gylychdurdyev skulle kolla sina ögon på ett sjukhus i Ashgabat när säkerhetsmän från MNS dök upp och förde bort honom. Khalmurad Gylychdurdyev har de senaste månaderna framträtt åtskilliga gånger i den amerikanska radiostationen Radio Liberty. Han har tidigare kallats till MNS och där uppmanats att i sina intervjuer hylla Turkmenistans president Saparmurad Niyazov.

Under de tre dagar han nu hölls fängslad uppmanades han att underteckna ett färdigskrivet brev till Niyazov där han skulle be om ursäkt för att han hade spridit lögner och hemlig information om landets ekonomi.
– Hur skulle jag kunna känna till hemlig information? Jag är bara en pensionär, sade Khalmurad Gylychdurdyev till Amnesty efter sin frigivning.

Under dagarna hos säkerhetstjänsten utsattes han inte för något fysiskt våld. Däremot förvägrades han medicinsk behandling och måste nu genom en andra ögonoperation. Khalmurad Gylychdurdyev vägrade skriva under brevet, men tror att han ändå frigavs tack vare att Amnesty utfärdade en blixtaktion. Något åtal har ännu inte väckts mot honom.

Däremot har hans dotter Zhenet Gylychdurdyeva avskedats från sitt arbete på inrikesministeriet där hon arbetat sedan 1989 och hade en högre post. En biträdande inrikesminister ska ha varnat henne: "Om du inte håller tyst så kommer du hamna bredvid din far i fängelset".

I Turkmenistan har Saparmurad Niyazov utropat sig själv till president på livstid. Han tituleras "alla turkmeners fader" och har utvecklat en personkult med många märkliga inslag. I maj startades dock en officiell kampanj mot personkulten av presidenten. Inga oberoende politiska partier eller MR-grupper tillåts och medierna kontrolleras hårt. Religions- och rörelsefriheten har begränsats.

Läs mer i denna bakgrund om Turkmenistan!

Författad av: Ulf B Andersson

Editor Amnesty Press