Ukraina: Yttrandefriheten kränks under presidentvalskampanjen

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 16:44 CEST

I samband med den pågående presidentvalskampanjen i Ukraina har Amnesty fått rapporter om att flera av medlemmarna i ungdomsorganisationen PORA (Det är dags) blivit utsatta för godtyckliga arresteringar på grund av att de spridit satiriska flygblad med uppmaning till bojkott av presidentkandidaten Viktor Janukovitj.

Under de senaste dagarna har flera av organisationens medlemmar blivit frihetsberövade på grund av påstådd "olydnad mot polisen". Andrij Kulibaba arresterades den 20 oktober och dömdes till 10 dagars fängelse men släpptes kort därefter, med beskedet att hans fängelsestraff hade omvandlats till böter. Alexander Pugach greps den 21 oktober men frigavs på grund av bristfällig bevisning. När han gick ut från domstolen arresterades han på nytt och ska ställas inför rätta, anklagad för "huliganism".

Samma dag greps även Alexander Tsitsenko då han var på PORA:s kontor för att hämta flygblad, och 23 oktober arresterades Volodymyr Zakalyushny då han delade Janukovitj-kritiska flygblad under en konsert. På polisstationen meddelade man han anklagades för att ha stulit en mobiltelefon och att han riskerade upp till två års fängelse.

Amnesty befarar dock att arresteringarna och anklagelserna mot medlemmarna i PORA är ett sätt för regimen att stoppa ungdomarnas fredliga politiska protester och betraktar dem därför som samvetsfångar. Presidentvalet ska hållas den 31 oktober och Europarådets parlamentariska församling har uttryckt sin oro över det sätt som att valkampanjen bedrivs på. Man har uppmanat myndigheterna i Ukraina att följa Europarådets principer och låta samtliga kandidater få ställa upp på lika och rättvisa villkor. Amnesty uppmanar samtidigt de ukrainska myndigheterna att omedelbart frige dessa fångar samt respektera medborgarnas yttrande- och mötesfrihet.

Författad av: Nadja Odobasic, praktikant Amnesty Press och media

Elisabeth Löfgren