Uttalande angående beslutet att införa tillståndsplikt för att tigga i Eskilstuna kommun

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2018 15:11 CEST

I dag, 14 juni, tog Eskilstuna kommunfullmäktige beslut att införa tillståndsplikt för att tigga. Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande (S), menar att förslaget i första hand handlar om att skydda de människor som tigger. “Syftet är att se till att de här människorna fångas in socialt” för, menar han, “allt annat än att behöva tigga, bo i skogen och bli utnyttjad, är ju bättre”. Men hur ska en tillståndsplikt hjälpa dem? Det ska kosta 150 kronor, per dag, att få kommunicera sin nöd offentligt och be andra om hjälp. Amnesty har intervjuat en stor mängd människor, främst romer från Rumänien, som tigger i Sverige. De säger att de är glada om de får ihop 100 kronor om dagen, och ofta blir det mycket mindre än så.

- Det som Eskilstuna kallar tillstånd är inget annat än ett förbud. Det handlar inte om “fånga in människor socialt” eller att skydda dem mot exploatering. Det handlar om att bli av med det som skaver, med dem som är fattiga och utblottade och kommer någon annanstans ifrån, och som tydligen inte får plats i det svenska välfärdsbygget . Ingen kommer att betala 150 kronor per dagen för ett tillstånd, vilket kommunstyrelsen i Eskilstuna är väl medveten om, säger Johanna Westeson, jurist och sakkunnig gällande diskriminering på Amnesty Sverige.

Om Eskilstuna kommun menade allvar med att människor skulle fångas upp av samhället skulle inte tiggeri förbjudas utan andra försörjningsmodeller möjliggöras. Utblottade människor skulle få tillgång till tak över huvudet och möjlighet att komma in i samhället och göra rätt för sig. Inga sådana initiativ åtföljer kommunstyrelsens tillståndsmodell.

- De flesta som tigger i Sverige är romer från Rumänien och Bulgarien, och de är här för att de inte har någon annan möjlighet till försörjning. De många Amnesty intervjuat berättar att de inte vill något annat än att arbeta, men de får inga jobb. De är offer för systematisk diskriminering, i hemländerna såväl som här, säger Johanna Westeson.

I en svensk statlig utredning 1923 påstods det att det var omöjligt för romerna att “inordna sig i samhället” och att enda utvägen därför var att på ett eller annat sätt “få ut dem ur landet”. Detta skulle göras genom att “sådana inskränkningar läggas på deras rörelsefrihet, att de finna med sin egen fördel förenligt att lämna landet och utvandra till ett land med för dem gynnsammare förhållanden.”

Det var nästan 100 år sedan detta skrevs. Men även i dag vill representanter för det offentliga göra det så svårt som möjligt för utsatta romer att leva i Sverige, med den (uttalade eller outtalade) förhoppningen att de lämnar oss.

- Amnesty är djupt oroat över förslagen om att förbjuda eller tillståndsbelägga tiggeri. Därför har vi startat en kampanj där vi uppmanar alla att vända sig till sina lokala politiker för att diskutera frågan. Alla som är emot tiggeriförbud i alla dess former kan göra något. Beställ vårt material och gå och prata med dina lokalpolitiker. Vi är många som vet att det här är helt fel väg att gå.

Mer information finns på: www.amnesty.se/tiggeriförbud
Kontaktperson: Johanna Westeson, johanna.westeson@amnesty.se, 072-382 12 29

Amnesty International är en oberoende internationell organisation som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Genom att avslöja kränkningar och skapa uppmärksamhet och opinion sätter vi press på regeringar och makthavare runt om i världen.

Läs mer om vårt globala arbete på www.amnesty.org, där hittar du också alla de nyheter, blixtaktioner och rapporter vi publicerar.