VÄRLDEN: Salil Shetty blir Amnesty Internationals nya generalsekreterare

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2009 17:26 CET

Amnesty International har utsett Salil Shetty som sin nästa generalsekreterare. Salil Shetty har de senaste sex åren varit chef för FN:s millenniemålskampanj, och dessförinnan internationell generalsekreterare för ActionAid.

- Vi är mycket glada över att Salil Shetty kommer hit till oss och leder Amnesty International samtidigt som vi förnyar vårt arbete för att bekämpa orättvisor, säger Peter Pack, ordförande i Amnestys internationella styrelse. När vi närmar oss vår 50-årsdag, har vi ambitiösa planer på att utöka vårt arbete, särskilt i det globala syd, och Salil Shetty har en gedigen erfarenhet av att mobilisera personer, det civila samhället, regeringar och internationella organisationer i kampen för människors rättigheter och värdighet. Han är helt rätt person att ta Amnesty till nästa steg i vårt arbete.

- Jag känner mig privilegierad att få denna fantastiska möjlighet i en tid när världen behöver mänskliga rättigheter för alla mer än någonsin tidigare, säger Salil Shetty.

Salil Shetty tillträder i juni 2010. Han efterträder Irene Khan som efter åtta år som Amnestys internationella generalsekreterare slutar den 31 december 2009. Fram till att Salil Shetty tillträder som Amnestys internationella generalsekreterare kommer Claudio Cordone, chef för Amnestys utrednings- och regionala program, att vara ställföreträdande generalsekreterare.

Författad av: José-Miguel Ferrada Stoehrel, Amnesty Press och media

Solveig Hauser