VITRYSSLAND Övergrepp i efterdyningarna av valet

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 09:48 CET

Inför de kommande rättegångarna mot oppositionspolitiker publicerar Amnesty en rapport om de övergrepp som de vitryska myndigheterna begått sedan presidentvalet i december förra året.

Hundratals människor greps i samband med demonstrationerna efter valet den 19 december och många misshandlades när kravallpolis ingrep för att upplösa demonstrationen. Efter valet har förtrycket mot oppositionen och mot människorättsförsvarare fortsatt.

Rapporten: "Security, Peace and Order,"? Violations in the wake of elections in Belarus redogör för de allvarliga kränkningar av rätten till mötesfrihet, föreningsfrihet och yttrandefrihet som pågår och tar även upp fall av misshandel, oroportionerlig användning av våld, godtyckliga fängslanden, bristfälliga rättsprocesser och att de som gripits inte fått medicinsk vård.

Bland dem som omnämns i rapporten finns Andrej Sannikau och hans hustru, journalisten Irina Khalip. Han var en av oppositionens presidentkandidater. Bägge misshandlades svårt av polisen. Hans syster Irina Bogdanova har berättat för Amnesty:

"All information får vi via nyheterna, vi har ingen aning om hur de blir behandlade eller hur allvarligt min bror har blivit misshandlad, vi vet heller inte om de får någon vård över huvudtaget.

Amnesty kräver att Vitryssland släpper alla samvetsfångar som hålls fängslade enbart på grund av att de fredligt har uttryckt sina politiska åsikter,

Läs rapporten

Elisabeth Löfgren