Vitryssland: Tio år vid makten utan respekt för mänskliga rättigheter

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2004 14:30 CEST

I dag firar Alexander Lukasjenko tioårsjubileum som president i Vitryssland. Men alla vitryssar vill inte stämma in i hyllningskören. Vitryssland är ett land där demokratiska fri-och rättigheter systematiskt kränks. De senaste åren har fredliga protestdemonstrationer mot Lukasjenko brutalt slagits ner och Amnesty befarar att så också kommer ske denna gång.

Tidigare protester har resulterat i massarresteringar, och människorättsorganisationer, fackföreningar och andra enskilda organisationer utsätts ständigt för hot och trakasserier. - Myndigheterna i Vitryssland visar gång på gång att de inte tolererar någon opposition, säger Amnesty.

I april 2002 greps 85 fredliga demonstranter, 30 av dem dömdes till kortare fängelsestraff. Enligt den vitryska ungdomsorganisationen Zubr, som arbetar för demokrati och mänskliga rättigheter, har mer än tusen incidenter inträffat i samband med fredliga offentliga manifestationer mellan januari 2001 och december 2003.

FN:s kommission för de mänskliga rättigheterna framförde, i april i år, kritik mot Vitryssland för att regimen godtyckligt fängslar personer och trakasserar frivilligorganisationer, oppositionspolitiker och andra som kräver demokratiska reformer. Enligt kommissionen strider polisen och säkerhetsstyrkornas agerande mot konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter som Vitryssland har ratificerat.

Författad av: Elisabeth Löfgren