Leksaken som marknadsför sig själv

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2018 12:00 CEST

Världens första leksak designad för YouTube-generationen.

L.O.L. Surprise Big Surprise är ett 33 cm. stort glittrande klot som är fyllt med 50 överraskningar: fyra dockor med tillhörande kläder, skor, tillbehör, klistermärken m.m. Det är inte bara en av de mest populära leksakerna i världen, utan även en del av ett stadigt växande YouTube-fenomen – unboxing.

Unboxingklipp är – precis som det låter – videor på människor som packar upp produkter. Det kan vara leksaker eller elektronikprylar, men det finns faktiskt inga gränser för vad YouTube-användarna väljer att “unboxa”.

En stor del av charmen med L.O.L. Surprise Big Surprise är själva uppackningen, och det kan ta lite tid för barnen att avlägsna alla lager innan de avslöjar alla överraskningarna. Och uppenbarligen är det inte bara underhållande att själv packa upp, utan det finns även ett underhållningselement i att se andra “unboxa”. En YouTube-sökning på L.O.L. Big Surprise ger nästan två miljoner träffar. Det mest populära klippet har mer än 22 miljoner visningar. Det 24 minuter långa klippet visar två kvinnor som “unboxar” en Big Surprise.

Världens första YouTube-inspirerade leksak

L.O.L. Surprise Big Surprise är inte de första samlardockorna i L.O.L.-serien, som startade med L.O.L. Surprise som består av sju överraskningar som barnen kan packa upp ett lager i taget. Varje lager avslöjar en ny överraskning: ett hemligt meddelande, klistermärken, minivattenflaskor, skor, kläder till dockan och slutligen själva dockan.

L.O.L. Surprise-hyllorna blev snabbt länsade när de kom ut, och har varit utsålda i alla länder de lanserats i. Det blev en osannolik hit i en tid som domineras av high-tech-leksaker.

Samtidigt är det den första leksaken som direkt inspirerats av och är designad för ett eget liv på YouTube. Idén som ligger bakom leksaken uppstod då ledningen hos producenterna MGA Entertainment hade sett hur snabbt unboxingsklipp spreds på Youtube. Och det är här vi hittar hemligheten bakom deras framgång.

Designad för att marknadsföra sig själv

Då den första serien L.O.L.-dockor lanserades i USA gjordes detta först med en mikroskopisk marknadsföringsbudget utan storskaliga reklamkampanjer på TV.

Eftersom barnen hellre spenderar sin skärmtid på YouTube och Netflix än på barnkanalerna behövde man arbeta fram en ny strategi.

Idén att välja bort Tv-reklamer i USA visade sig vara effektiv, och köparna lade på eget initiativ upp tusentals unboxingvideor på YouTube, precis som väntat. Förstaupplagan på 500 000 dockor blev utsålda på två månader. Två månader senare, i januari 2017, var dockan USA:s bästsäljande docka, och det är den än idag.

Gör-det-själv-unboxing

Producenternas senaste initiativ har varit att ta unboxingupplevelsen till en helt ny nivå.

För att anpassa sig till unboxingtrenden i ännu högre utsträckning har rosa videobås placerats ut i 13 städer i USA samt Toronto och London för att göra det ännu enklare för barn att filma sina egna unboxingklipp. Varje videobås är utrustat med en kloautomat och inspelningsutrustning, vilket gör dem till en blandning av en försäljningsautomat och en filmstudio.

Kunden kan köpa sin L.O.L. Surprise och filma sig själva medan de öppnar den, och sedan direkt ladda upp filmen på YouTube.

L.O.L. Surprise Big Surprise finns nu även i svenska butiker, där man förväntar samma framgång.

--

AMO Toys Scandinavia A/S är en oberoende distributör av leksaker och spel i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Vi marknadsför och distribuerar en rad noga utvalda leksaksprodukter till den nordiska marknaden – alltid med hög standard beträffande lekvärde, kvalitet och säkerhet. Vårt sortiment innefattar ett urval av ledande leksaksmärken. De mest kända är Baby Born, L.O.L. Surprise, Caterpillar, Little Tikes, Nikko och Disney.

AMO Toys historia går mer än femtio år tillbaka och företaget ses som en äkta pionjär på den nordiska leksaksmarknaden. Vi har ett starkt och väletablerat distributionsnät som omfattar över 4000 handlare i Norden fördelat på leksaksbutiker, detaljkedjor, E-handelsbutiker osv.

Verksamheten har huvudkontor i Aarhus, Danmark, med lokala försäljningskontor i Norge och Sverige.

Kommentera