Ny trend: Flamingon får konkurrens av donuts

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2019 09:00 CEST

De senaste åren har den uppblåsbara flamingon varit en obligatorisk accessoar för instagrammare och bloggare som hänger vid poolen och på stranden. Men i år ser det ut att vara något mindre exotiska varianter vi kommer att få se på sociala medier.

– Flamingon nådde marknaden för några år sedan, och den är fortfarande mycket populär. Men vi ser ett stort intresse för lite annorlunda flytleksaker i år, berättar Jakob Andersen, marknadschef hos leksaksleverantören Amo Toys. Han fortsätter: – Några är inte redo att lämna djurvärlden riktigt än, utan har gått över från flamingon till en söt enhörning som fortfarande håller sig inom det lite rosaskimrande spektret. Så finns även det som jag betraktar som något av ett mellanting i form av en ananas eller blomma, för dem som har tagit steget bort från djuren men som fortfarande vill ha något fint med sig i poolen. Men det som ser ut att bli riktigt stort är de lite mer skruvade och roliga alternativen, som en badmadrass som liknar en korv med bröd, eller en donut som badring. Det finns en uppsjö av varianter, och de säljer faktiskt som smör i solsken nu när semestrarna är här.

Uppblåst ironisk twist

Anders Hemmingsen, som är känd för att dela vidare underhållande innehåll på sociala medier, har även delat en bild på några killar som använder en badpool som båt på vattnet.

Jakob Andersen gissar att de nya flytleksakerna kommer att locka fler och andra segment än bara unga tjejer som poserar med en drink och en flamingo i infinity-poolen:

– Flytleksaker har traditionellt sett varit för barn, men framför allt badmadrasserna används även av många vuxna på badsemestern, eftersom man kan flyta runt och sola på vattnet samtidigt som man ligger bekvämt. Nu kommer en lite ironisk twist på det här som gör att ännu fler tycker att det känns okej att använda olika typer av flytleksaker, så länge man visar att man inte tar det hela på alltför stort allvar. Därför tror jag också att vi kommer att få se såväl killar som lite äldre badande som använder de här produkterna och även publicerar uppdateringar om det – troligtvis med lite roligare och mer självironisk karaktär. Man kan till exempel tänka sig att de kan kommentera inlägget med att det ligger en ”korvgubbe” på korvmadrassen, eller att de har ätit så många donuts att en gigantisk donut har fastnat på magen. De här flytleksakerna är nästan som gjorda för att driva med, och det ser vi som den stora sommartrenden 2019.

AMO Toys Scandinavia A/S är en oberoende distributör av leksaker och spel i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Vi marknadsför och distribuerar en rad noga utvalda leksaksprodukter till den nordiska marknaden – alltid med hög standard beträffande lekvärde, kvalitet och säkerhet. Vårt sortiment innefattar ett urval av ledande leksaksmärken. De mest kända är Baby Born, L.O.L. Surprise, Danspil, Geomag, Little Tikes och Disney.

AMO Toys historia går mer än femtio år tillbaka och företaget ses som en äkta pionjär på den nordiska leksaksmarknaden. Vi har ett starkt och väletablerat distributionsnät som omfattar över 4000 handlare i Norden fördelat på leksaksbutiker, detaljkedjor, E-handelsbutiker osv.

Verksamheten har huvudkontor i Århus, Danmark, med lokala försäljningskontor i Norge och Sverige.

Kommentera