Lotta på Liseberg fick ny vinkel med superhet ny teknik

Under måndagskvällens utsändning av Lotta på Liseberg användes för första gången en ny teknik för trådlös dataöverföring med extremt höga överföringshastigheter.

Den patenterade tekniken kommer från Göteborgsbaserade Wyberry Technologies AB som är ett avknoppningsföretag från Chalmers. Bolaget har tagits upp på Almis Tech 20 lista och rankas därmed som ett av landets hetaste teknikbolag.

Wyberry har ett nära samarbete med Amtele som levererar många av de högkvalitativa komponenter som används för att bygga radiolänkarna för sändning och mottagning.

EN DVD-film på sekunder
– Vi jobbar mot att erbjuda våra kunder att trådlöst sända och ta emot data med 10 Gbit/sekund. Det motsvarar att överföra en hel DVD-film med bästa kvalitet på bara några sekunder, berättar Jens Kjellerup, vd för Wyberry.

Översikt från ny vinkel
Tack vare den nya tekniken hade TV-produktionsbolaget Eyeworks möjligheten att ge tittarna en större upplevelse. En ny kameravinkel kunde sända översiktsbilder som tidigare inte varit tillgängliga. Signalerna från HD-kameran skickades trådlöst 200 meter till monitorn utan synbar fördröjning. Normalt skulle det ha krävts fiberkabel för att klara motsvarande bildöverföring.

Ersätter fiberkabel
– Vår teknik som sänder högfrekvent (60GHz) gör produktionsbolaget oberoende av fiberkabel som är både dyrt och tidsödande att installera. På Liseberg är det dessutom praktiskt svårt eftersom det finns mängder av åkattraktioner och besökare att ta hänsyn till. Vi riggar snabbt sändare och mottagare och så är det klart för överföring.

Stora utmärkelser
– Vi vill gratulera Wyberry till att de nu är framme med en färdig produkt som kan användas kommersiellt. Företaget som startades så sent som 2012 har redan tagit hem en mängd utmärkelser och att tekniken nu har haft premiär i direktsändning måste sägas vara den största framgången av alla. Det är fantastiskt roligt att få vara med på deras resa, säger Morgan Hjelm på Amtele.

Amtele med huvudkontor i Stockholm har en stark position som leverantör av RF & mikrovågskomponenter, samt givare och instrument för att mäta tryck, kraft, flöde, position, nivå och vattenkvalitet. Kunderna finns inom industri, försvar och institutioner i Norden. Företaget har agenturen för några av världens ledande tillverkare av komponenter och system inom RF och mikrovåg samt mät och test.

Morgan Hjelm
Amtele, RF&Mikrovåg

Jens Kjellerup

Wyberry

• Vetenskap, teknik

Vi är ett ISO9001 certifierat agenturföretag som funnits på marknaden i 50 år.
Vår ambition är att alltid ge bästa service med kunden i fokus. Som agenturföretag
ska vi med kvalitetsmedveten personal erbjuda allt från komponenter till system från
framstående leverantörer verksamma inom RF & Mikrovåg samt Mät & Test.
Med hög servicegrad skall Amtele vara den rätta samarbetspartnern för kunder inom
industri, försvar och institutioner i Norden

Morgan Hjelm

Säljare RF & mikrovåg 08-556 466 16