Succéföreställningen "Till häst genom Västerbotten" kommer till Lund i februari

Till gäst genom Västerbotten är Sven Björklund och Olof Wretlings resa (till häst) på jakt efter länets muntliga berättartradition. Ur resan föddes både en bok och en omåttligt populär föreställning som över 25 000 personer sett under hösten 2015. Men suget av berättelser från Västerbotten är inte mättat och nu förlänger Sven & Olof turnén våren 2016. Den 18 februari spelar på Lunds Stadsteater. Biljettsläpp idag 9/12 kl 13.00. Som en del av föreställningen ingår Sven och Olofs bok med samma namn, i biljetten. Klungan har tidigare spelat inför fullsatt salong i Lund med sin rosade "Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter" och medlemmarna har också medverkat i Lund Comedy Festival, senast i år i "Mammas nya kille".

Till häst genom Västerbotten rör sig genom sly och avfolkningsbygd och låter en ny bild av Västerbotten växa fram. Visste du att Åsele var först med att ha en dödsklinik och att inaveln i Västerbotten länge ansågs vara extra arbetsför? Glöm Rödluvan och Snövit - den nya tidens klassiker är här, som Postiljonen från Dalkarlså och Miami Vice-villan i Brände.

I föreställningen framför Olof och Sven utvalda berättelser till Elin Berges dokumentation av den sju månader långa expeditionen, som de genomförde tillsammans med en sherpa från Arbetsförmedlingen Kultur. Ett författarmöte som rör sig i gränslandet mellan talbok, powerpoint och hiphop.

Föreställningsinformation

Till häst genom Västerbotten

18 februari 2016 kl 19.00

Lunds Stadsteater

Biljettsläpp 9 december kl 13.00

I biljettpriset ingår Sven Björklund och Olof Wretlings bok Till häst genom Västerbotten med möjlighet till signering efter föreställningen.

Pressröster

"Det är drastisk humor och tidvis på en genial nivå."

Örnsköldsviks Allehanda

Det hela är snudd på genialiskt faktiskt

Västerbottenskuriren

Riktigt underhållande resa genom Västerbotten och våra inrotade vanföreställningar"

Västerbottens Folkblad

OM

Sven och Olof utgör ena halvan av humorgruppen Klungan som satt upp ett tiotal kritikerrosade föreställningar u Umeå och runt om i landet på turné med Riksteatern och Södra Teatern, och ligger bakom den oförglömliga tv-serien Ingen bor i skogen (SVT). De är även aktuella med nya avsnitt av succéprogrammet Mammas nya kille i P3 som just nu toppar Itunes som med nedladdade pod. Olof syns även som den bortskämde rikemanssonen Bröli i tv-serien Pappas pengar, Sven i långfilmen "Jag, Kjell-Olof Feldt" i rollen som Kjell Olof.

Anagram Live AB

Kajsa Jönsson, VD Anagram Live

kajsa@anagram.se

Kult PR

Karin Wahlén, VD Kult PR

karin.wahlen@kultpr.se

• olof wretling
  • sven björklund
  • klungan
  • humorfestival
  • lunds stadsteater
  • anagram
  • lund comedy festival

Anagram är ett oberoende produktionsbolag verksamt inom film, TV, webb och livescenen. Vi finns i Lund, Stockholm och Göteborg, och jobbar både nationellt och internationellt. Med stort engagemang, nyfikenhet och en rejäl portion nyskapande samarbetar vi med de bästa kreatörerna, manusförfattarna, regissörerna och produktionsteamen som finns att hitta. Vi älskar det vi gör och räds inte utmaningar. Det är roligast så!

Mats Alders

Presskontakt CEO Anagram +46 (0) 707-25 32 00