Anders Wall Entrepreneur of the Year Award till miljöteknikföretag

Anders Wall Entrepreneur of the Year Award till miljöteknikföretag

För tredje året i rad har utmärkelsen The Anders Wall Entrepreneur of the Year Award delats ut vid konferensen Innovate46 som ägde rum på Nasdaq i New York. Årets vinnare är det svenska miljöteknikföretaget Orbital Systems, vars grundare och VD Mehrdad Mahdjoubi fick motta en check på 25.000 dollar av Anders Walls Stiftelse.

Den patentskyddade teknik som Orbital Systems utvecklat återvinner vatten för användning i hushållsapplikationer. Den möjliggör världens mest avancerade och effektiva duschsystem som sparar över 90 procent vatten och 80 procent energi samtidigt som vattnet blir renare än vanligt kranvarmvatten i konventionella duschar.

– Vårt mål är mycket enkelt: att hjälpa människor över hela världen att spara energi och vatten och samtidigt bidra till att skapa en hållbar framtid, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Övriga fem nominerade bolag som presenterade sig för den namnkunniga juryn var DigiExam, Epidemic Sound, Mapillary och Wheelys Café. Innovate46 arrangeras av Svenska Handelskammaren i New York och syftar till att sammanföra spännande svenska start up-bolag med internationella investerare.

– Att lyckas i Sverige är en sak, att lyckas i USA någonting helt annat, säger Anders Wall. Det kräver helt andra insatser och risktaganden. Priset har instiftats för att uppmuntra fler unga svenska entreprenörer att våga ta språnget över Atlanten och den viktiga amerikanska marknaden.

Kontaktperson:
Cari Hildebrand, Anders Walls Stiftelse, press@wallstiftelsen.se, 070-6057906