Trippel svenskt på pallen i dagens rookietävlingar. Från vänster: Emil Svensson, Emil Hansson och Johan Staf. Foto: STIHL Timbersports.

Emil Hansson tog hem rookietävlingen i Helsingborg Cup i Timbersports

Den sista tävlingsdagen på Helsingborg Cup i Timbersports avslutades med en svensk seger. Emil Hansson visade än en gång att toppformen håller i sig när tävlingarna avgjordes under SM-veckan i Helsingborg. De svenska rookie atleterna lyckades knipa alla pallplatser efter flera bra resultat.

Emil Hansson visar än en gång hur farlig han är i tävlingssammanhang när han tar hem Helsingborg Cup. Tidsmässigt låg den svenske talangen på nästan halva tiden gentemot sina konkurrenter i grenarna. Emil har i tidigare tävlingar kämpat med grenen Stock Saw, men idag kunde han genomföra den med starkt självförtroende. I den sista grenen Standing Block Chop satte svensken en tid på 21,49 sekunder, vilket är snabbare än flera av atleterna i seniorklassen. Efter att ha vunnit samtliga fyra grenar och en totaltid som var cirka 45 sekunder snabbare än tvåan klev han än en gång högst upp på pallen.
– Det känns jättebra! Min plan var att göra bra tider i alla grenar och det lyckades jag med, även om jag inte slog några personliga rekord, säger en nöjd Emil Hansson.

Det svenska laget i Timbersports har flera kommande talanger varav två visade upp sig under dagens tävlingar. Emil Svensson tog en andraplats i Helsingborg och har tidigare gjort bra resultat under nordiska mästerskapen i Göteborg och under årets nordiska mästerskap i Roskilde. Johan Staf är ännu en talang som har gjort bra ifrån sig och Helsingborg var hans andra tävling i karriären.

Kvalificering Champions Trophy
Lördagen avslutades med ett officiellt kval till den internationella tävlingen Champions Trophy. För en godkänd kvalificeringstid behöver de tävlanden klara två omgångar med totalt fyra grenar i ett svep under två minuter, inom loppet av tio minuter. Grenarna som genomförs är Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck och Standing Block Chop. Calle Svadling avslutade med dagens bästa tid och Ferry Svan kom på en stark andraplats.

Resultat rookieklassen lördag 7 juli
1.Emil Hansson, SWE, 16p
2.Emil Svensson, SWE, 12p
3.Johan Staf, SWE, 5p
4.Simen Jesnes Buraas, NO, 5p

Resultat kvalificering Champions Trophy
1.Calle Svadling, SWE, 1:12:59
2.Ferry Svan, SWE, 1:20:21
3.Pontus Skye, SWE, 1:28:46
4.Emil Hansson, SWE, 1:29:91
5.Vebjørn Sønsteby, NO, 1:28:40
6.Johannes Eriksson, SWE, 1:52:19
7. Ole Magnus Syljuberget, NO, 1:59:76
8. Samuel Hell, SWE, DQ
9. Jon Arne Borg Engø, NO, DQ
10. Dan Gyris, SWE, DQ

Hans-Ove Hansson, lagkapten svenska landslaget, 0703-11 95 13, info@hohevent.se
Emma Birgersson, Presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL Timbersports är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Norden är sporten på frammarsch. Helsingborg Cup avgörs 6–7 juli under SM-veckan i Helsingborg på området Gröningen prova på. Tävlingarna består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer på www.stihl.se.