STIHL fortsätter växa

STIHL fortsätter växa

Ny rekordomsättning inför företagets 90-årsjubileum i september månad.

Under årets första åtta månader ökade STIHL koncernen sin omsättning med 5,4 procent till 2.408 miljarder euro. Tillväxten främjades av starka försäljningssiffror och om växlingskursen för utländsk valuta hade hållit sig på samma nivå som föregående år hade tillväxten blivit hela 9,3 procent. “Vi räknar med att slå både försäljnings- och omsättningssiffrorna under 2016, då företaget fyller 90 år”, säger STIHLs styrelseledamot, dr Bertram Kandziora, vid företagets höstpresskonferens. “Under en fyraårsperiod fram till 2019 kommer vi att investera omkring 300 miljoner euro i Tyskland och totalt en miljard euro världen över. Alla investeringar kommer att finansieras med koncernens egna tillgångar.” Och han är optimistisk inför framtiden: “Vi växer mer än genomsnittet inom batteridrivna produkter och räknar även med stark tillväxt inom bensinsegmentet under de kommande åren.”

USA återigen centrum för tillväxten

Marknaden i USA var återigen centrum för försäljningsökningen men Västeuropa och Asien kommer inte långt efter. Den ryska marknaden har lugnat sig, men än ses inga tecken på att den ska vända neråt. Försäljningsökningen världen över har resulterat i en stor personalstyrka – den 31 augusti 2016 hade antalet anställda i koncernen stigit med 2,9 procent till 14 696 personer.

Störst tillväxt inom batteridrivna produkter

STIHL räknar med att se den största försäljningsökningen de närmaste åren inom det batteridrivna segmentet. Med de här produkterna kommer koncernen att vända sig till nya kundgrupper och öka sin marknadsandel. Man väntar sig att bensinmarknaden kommer att mattas av på lång sikt. “Vi tror dock att även försäljningen av bensinprodukter kan fortsätta öka på lite kortare sikt. Också i det segmentet kommer vi att få fler marknadsandelar i och med vårt effektiva nätverk av återförsäljare”, förutspår Kandziora. För att nå tillväxtmålen kommer koncernen att satsa omkring en miljard euro världen över på utveckling, produktion och försäljning mellan 2016 och 2019.

Framgångsrikt förvärv av aktieandel i produktionsverksamhet av batteridrivna verktyg

När Hongkong-börsen stängde den 1 augusti 2016 stod STIHL som andelshållare i det kinesiska företaget Globe Tools Group. STIHL har nu en betydande minoritetsandel i denna tillverkare av batteridrivna handverktyg, som har sitt säte i Changzhou. Myndigheterna i flera länder var tvungna att i förväg godkänna köpet. “På det här sättet kan vi dra nytta av värdefulla synergier när det gäller utveckling och tillverkning av batteridrivna produkter”, förklarar Kandziora. Dessutom kan STIHL använda lönsamma kostnadsstrukturer och dra nytta av att den vertikala integrationen är större för batteridrivna produkter. “På det viset får vi tillgång till komponenter till konkurrenskraftiga priser. Därmed kan vi erbjuda våra kunder högklassiga produkter till väldigt förmånliga priser – givetvis via servande fackhandeln och med STIHLs sedvanliga, höga kvalitet.”

STIHL ökar sin närvaro på nätet

Antalet följare på sociala medier ökar hela tiden. STIHL har nu fler än 1,5 miljoner följare på Facebook. Det går snabbt och enkelt att söka efter produkter och information och hitta servande återförsäljare på STIHLs hemsida och med den nya appen. Idag är det inte bara viktigt med en snygg butik. Det är lika viktigt att ha en modern hemsida med tilltalande layout där man kan handla online. Inom detta område har återförsäljarna i 26 länder STIHLs Online Partner-program till sin hjälp för att ge återförsäljare en fullt fungerande webbplats med möjlighet till online-handel. STIHL utvecklar kontinuerligt både partnerprogrammet och appen för att optimera användarvänligheten.

Säsongsfinalen i STIHL TIMBERSPORTS® åter till Stuttgart 2016

“Det är extra roligt att kunna berätta detta då det är företagets 90-årsjubileum i år: Världsmästerskapen i STIHL TIMBERSPORTS®-serien återvänder till Stuttgart”, säger Kandziora. Den 11 och 12 november äger den prestigefyllda, internationella finalen i STIHL TIMBERSPORTS® rum i den utsålda Porsche Arenan och kommer att ses av 11.000 åskådare. Över 100 deltagare från fler än 20 länder ska slåss om 2016 års mästartitlar i lag och individuellt. Tyskland representeras av STIHL TIMBERSPORTS®-veteranen Dirk Braun.