Anebyhusgruppens varslar 34 kollektivanställda

På grund av en vikande marknad, framförallt inom grupphus, tvingas Anebyhusgruppen varsla 34 kollektivanställda om uppsägning.
- Varslet är ett led i vårt arbete med att effektivisera organisationen och anpassa den till rådande marknadsläge, säger Niklas Lundin, VD på Anebyhusgruppen.

Idag, den 14 juni, varslar Anebyhusgruppen 34 kollektivanställda i produktionen i Ruda och Åseda om uppsägning på grund av arbetsbrist. Varslet är en följd av en vikande marknad, framförallt inom grupphus, och ett led i arbetet med att effektivisera organisationen.

- Vi har informerat personalen och kommer att inleda förhandlingar med de fackliga parterna inom kort. Vi kommer att hantera varslet skyndsamt med respekt för berörda personer och försöka hitta så bra lösningar som möjligt för de som drabbas, säger Niklas Lundin, VD för Anebyhusgruppen.

De senaste åren har Anebyhusgruppen haft en kraftig tillväxt och mer än fördubblat omsättning och antal anställda.
- Vi har en god orderstock och ser positivt på framtiden, men på grund en vikande marknad inom grupphus måste vi vidta dessa åtgärder och anpassa vår organisation till rådande marknadsläge, säger Niklas Lundin.

För ytterligare information:

Niklas Lundin, VD
E-post: niklas.lundin@anebyhusgruppen.se

Regioner

Anebyhusgruppen AB, med varumärkena Anebyhus, Ekeforshus och Kungshus, med huvudkontor i Åseda och en filial Aneby samt fabriker i Åseda, Klöverfors och Ruda, och är en av Sveriges äldsta trähustillverkare. Företaget producerar och marknadsför designade, prefabricerade småhus för den svenska och åländska marknaden. Genom Anebyhusgruppen Contracting AB bedrivs projektutveckling. I Anebyhusgruppen Volymhus AB produceras volymhus. Antalet anställda är omkring 300. Anebyhusgruppen ingår Active Invest-koncernen, med säte i Stockholm.