Anhörigriksdagen - en konferens som synliggör anhöriga

Blogginlägg   •   Jan 28, 2017 08:30 CET

Anett Karlsson, organisationsombudsman på Anhörigas Riksförbund.

Den 9-10 maj anordnas Anhörigriksdagen i Sparbankshallen i Varberg. Konferensen arrangeras av Anhörigas Riksförbund och Anett Karlsson är en av dem som arbetar med arrangemanget.

Vad är egentligen Anhörigriksdagen för något?

– Det är Sveriges och Europas största anhörigkonferens där man lyfter forskning och framtidsfrågor inom anhörigområdet. Den viktiga grunden i Anhörigriksdagen är anhörigas egna berättelser, som skapar förståelse och ger kraft till utvecklingsarbetet. Det är också en plats där personal, tjänstemän och anhöriga får möjlighet att nätverka och utbyta erfarenheter med andra deltagare från olika delar av landet.

Vem riktar sig konferensen till?

– Anhörigriksdagen är ett forum för anhöriga, politiker, tjänstemän samt vård- och omsorgspersonal, frivillig- och intresseorganisationer och andra intresserade av de viktiga anhörigfrågorna.

Vad kan jag förvänta mig som besökare?

– Som besökare, oavsett om man är forskare, tjänsteman eller anhörig, så kan du förvänta dig att det finns något som tilltalar dig. Anhörigriksdagen är uppbyggd så att man som deltagare sätter ihop sitt eget program utifrån de intresseområden man själv har i sitt yrkesutövande eller anhörigskap. Utöver de valbara föreläsningarna har vi även våra huvudföreläsningar dit alla är välkomna, så det blir ett gediget program.

Vad innebär årets tema Anhörig - Med karta och kompass?

– Temat vill sätta fokus på att anhöriga ofta saknar karta och kompass. Det är svårt att finna rätt väg när kartan är otydlig och man har svårt att ta kompassriktningen när man inte vet vart man ska vända sig för att få stöd och information. Ofta vet man som anhörig inte heller vad man ska leta efter eftersom informationen om anhörigstöd ofta är osynlig och dessutom ser olika ut runtom i landet.

Hur anmäler jag mig?

– Det gör du via Anhörigas Riksförbunds hemsida, www.anhorigasriksforbund.se eller via länken här nedan (Resurslänkar). Om man har frågor om konferensen kan man också ringa vårt kansli på telefonnummer 010-155 70 60.