Allt fler barn vårdar närstående

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2018 14:35 CET

Var tionde svensk ungdom ger omfattande vård, stöd och hjälp till en närstående. 17 % av alla barn i Sverige växer upp i en familj där en vuxen vårdas för ett missbruk eller psykisk ohälsa. Av dessa är det dubbelt så många som går ut grundskolan med ofullständiga betyg. 3 % av alla 15-åringar stannar hemma minst en dag i veckan för att vårda en vuxen i hemmet.

Idag är det Internationella dagen för de mänskliga rättigheterna. Samtidigt firar vi 29-årsjubileet för barnkonventionen som nu blivit svensk lag. Där förbinder vi oss att göra allt för att skydda och främja barns rättigheter att överleva och trivas, att lära sig och växa, för att få sina röster hörda och för att nå sin fulla potential. Ändå är barnkonventionens vision inte verklighet för alla barn.

Anhörigas Riksförbund är en partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation. Vi verkar för anhöriga till människor, som på grund av funktionsnedsättning, sjukdom eller ålder behöver hjälp att klara sin vardag. Anhörigas Riksförbund organiserar 5000 medlemmar i snart 60 lokalföreningar runt om i landet.