Anhörigriksdagen 10-11 maj 2016

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2016 13:48 CET

Den 10-11 maj 2016 arrangeras Anhörigriksdagen i Sparbankshallen i Varberg.
Lisa Syrén är moderator under denna konferens där anhöriga, tjänstemän, politiker och intresseorganisationer får möjlighet att mötas, samtala, inspireras och ta del av ny forskning.

Anhörigriksdagen är en nationell konferens som anordnas av Anhörigas Riksförbund. Förbundet firar i år även 20 år.
Årets tema är Anhöriga i rörelse. Syftet med temat är både att uppmärksamma hur möjligheter till egenhälsa kan förbättra livskvaliteten för anhöriga samt visa på hur stödet till anhöriga utvecklas över tid.

– Anhörigfrågorna är i ständig rörelse och vårt uppdrag är att fortsätta föra dem framåt. Det är svårt att sätta sig in i hur sjukdom i familjen påverkar en anhörig. Det är komplext och individuellt och vi behöver ständigt se över och förbättra det stöd som finns i samhället, säger Mailis Lundgren, kanslichef i Anhörigas Riksförbund.

Årets stora utbud av föreläsningar belyser bland annat ämnen som psykisk ohälsa, kommunikation, mångkulturalitet, äldreomsorg, friskvård, barn med funktionsnedsättning, relationer och LSS.
Programmet består av fem huvudföreläsningar. Därutöver ges deltagarna möjlighet att välja föreläsningar utifrån egna intresseområden och behov.

Ett stort antal utställare finns också på plats beredda att dela med sig av sina kunskaper, produkter och tjänster.

Nytt för i år är Speaking Corner där du som besökare får möjlighet att samtala med olika föreläsare.

Anhörigriksdagen är en mötesplats där nätverk bildas och nya viktiga steg tas. Vi vågar sticka ut hakan och påstå att det är en konferens utöver det vanliga!

Hoppas vi ses på Anhörigriksdagen 2016!