Anhörigriksdagen anordnas i Varberg för 16:e året i rad

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 08:14 CEST

För 16:e året i rad samlas anhöriga, politiker, tjänstemän, frivillig- och intresseorganisationer, vård- och omsorgspersonal samt andra intresserade av anhörigfrågor i Varberg för att lyssna på föreläsningar med angelägna ämnen och utbyta erfarenheter.

Dagarna innan Anhörigriksdagen öppnar så är förberedelserna i full gång, ca 700 personer är anmälda och kommer att besöka Sparbankshallen i Varberg under tisdag och onsdag. På plats är också 43 utställare med produkter och tjänster med bäring på anhörigfrågor.

I år är programmet för Anhörigriksdagen fullspäckat och varierande, det finns något för alla intresserade. Bland annat kommer politikerna Maria Larsson (Kd) och Lena Hallengren (S) under rubriken ”Illavarslande tecken-vad händer i framtiden” att stå på scenen tillsammans med sakkunniga och anhöriga. Här möts politiska ambitioner, forskning och kunskap. Riksrevisionen är på plats och presenterar rapporten ”Stödet till anhöriga omsorgsgivare” som kom ut i slutet av april. Rapporten bekräftar det som Anhörigas Riksförbund länge påtalat; att stödet till anhöriga, statliga satsningar till trots, i viktiga delar innehåller stora brister.

Hela programmet finns på www.ahrisverige.se

Det är åttonde året i rad som Lisa Syrén axlar rollen som moderator för dagarna. Anhörigriksdagen äger rum i Sparbankshallen på Kattegattsvägen 26 i Varberg, registreringen öppnar klockan 08.00 den 20 maj och avslutas 15.30 den 21 maj.

Vid frågor kontakta:
Förbundsordförande                                   Organisationsombud
Thomas Kylander                                      Anett Karlsson
031-701 61 68                                           0340-154 41
E-post: thomas.kylander@ahrisverige.se     anett.karlsson@ahrisverige.se

www.ahrisverige.se
www.facebook.com/AnhorigasRiksforbund
www.twitter.com/ahrisverige

Anhörigas Riksförbund är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation som stödjer anhöriga och anhörigvårdare oavsett ålder, kön eller diagnos hos den som vårdas. Anhörigriksdagen anordnas i samverkan med Nationellt kompetenscentrum anhöriga.