Under två dagar står anhöriga i fokus

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2016 20:50 CEST

Nu är det dags. Imorgon bitti, klockan 08.00 den 10 maj, öppnas portarna till Sveriges största anhörigkonferens – Anhörigriksdagen i Varberg.

Över 500 personer är anmälda till årets konferens, anordnad av Anhörigas Riksförbund. De kommer bland annat att få lyssna till den senaste forskningen inom anhörigområdet. Petra Ulmanen, forskare vid Stockholms universitet, är på plats för att prata om det ökade omsorgsansvar som vuxna barn idag tvingas ta för sina sjuka föräldrar, trots att de äldre egentligen föredrar vård av hemtjänstpersonal eller en plats på ett äldreboende.

Andra ämnen som berörs är relationer, kampen mot förtryck inom hederskulturer, om att tvingas bli en spindel i nätet när ens närstående drabbas av sjukdom samt närhet, ömhet och sexualitet när sjukdom eller funktionshinder förändrar livsvillkor.

Välkomna att bevaka två spännande dagar där anhöriga syns, tar plats och blickar framåt.