Barn- och äldreminister Maria Larsson får julkort av anhörigvårdare

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2012 10:00 CET

Anhöriga är en grupp som ofta tas för given. De får ta ett allt större ansvar för sina närstående men har samtidigt svårt att göra sina egna röster hörda. För att uppmärksamma den ohållbara situationen uppmanar Anhörigas Riksförbund landets anhöriga att berätta om sin vardag via julkort till Barn- och äldreminister Maria Larsson.

– Många anhöriga lever under orimliga krav. De vill av hela sitt hjärta hjälpa sin närstående men går själva under av att aldrig någonsin få tid för sina egna behov. Dessutom känner allt för få anhöriga till att kommunerna enligt socialtjänstlagen är skyldiga att erbjuda anhörigstöd, säger förbundsordföranden Alf Andersson.

Anhörigas Riksförbund uppmanar därför anhöriga till att berätta om sina vardagsönskningar genom att skicka julkort till Barn- och äldreministern. Förbundet vill att hon ska veta vilka behov och drömmar som anhöriga har och på vilket sätt hon som politiker skulle kunna underlätta för dem som tar hand om en närstående.

– Vi tycker att det är oerhört viktigt att frågan kommer upp till ytan och att ansvariga politiker blir påminda om hur vardagen för en anhörig kan se ut, säger Alf Andersson.

Anhörigas Riksförbund har spridit sin uppmaning via de lokala anhörigföreningarna runt om i landet och hoppas att även andra anhöriga ska ansluta sig till julkortsuppropet.

– Vi uppmanar alla anhöriga att skicka iväg sin julönskan till Barn- och äldreministern. Tillsammans kan vi ge våra beslutsfattare en tankeställare, säger Alf Andersson.

Ring för mer information!

Bilaga 1: Socialstyrelsens rapport visar: Var femte person vårdar en närstående (se pdf)

Kontakt:

Alf Andersson
E-post: andalf@telia.com

Mailis Lundgren
Kanslichef
E-post: mailis.lundgren@ahrisverige.se

Anhörigas Riksförbund är en rikstäckande organisation som är politiskt och religiöst obunden. Vi stöder anhöriga oavsett kön, ålder och diagnos hos den som vårdas. Anhörigvårdare är den person som inom familjen, släkten eller vänkretsen hjälper någon som inte klarar av vardagen på egen hand.

www.ahrisverige.se